onsdag 22 april 2015

Den fascinerande Ilon Wikland

Det finns nog inte många personer idag som inte någon gång har sett illustrationer gjorda av Ilon Wikland. Det är ju Ilon som gav utseende till de flesta av Astrid Lindgrens karaktärer. En av höjdpunkterna på LitteraLund var att höra Ilon Wikland samtala med Mark Levengood. Vilken fascinerande dam hon är!


De pratade om Ilons uppväxt i Estland, hur hon bara korta stunder bodde tillsammans med föräldrarna och framför allt växte upp hos sina mor- och farföräldrar. Hur hennes farmor satte den då 14 år gamla Ilon på den sista flyktingbåten som lämnade Estland med destination Sverige. När hon kom fram hamnade hon ganska snart på sjukhus med gulsot. Det var dit Ilons faster kom med papper och färger. ”Ritandet gjorde mig frisk. Så var det då och så är det fortfarande.”

Hon utbildade sig på Konstfack och på Signe Barths målarskola och så en dag hände det där som skulle få så stor betydelse i hennes liv. Hon var hemma med sina barn och behövde lite fickpengar. Genom en vän fick hon komma upp på Rabén & Sjögren för att träffa Astrid Lindgren. Med sig hem fick hon ett par sidor manuskript att provteckna. Året var 1954, boken hette Mio, min Mio och resten är så att säga historia.

I samtalet med Mark Levengood berättade Ilon att hon fick helt fria händer i tecknandet av Astrid Lindgrens figurer. Hon fick ställa frågor till Astrid så att Astrid fick förklara och utveckla men annars kom Ilon på karaktärer och miljöerna själv. Den enda egentliga konflikten hade de egentligen om Karlsson på taket. Ilon ritade honom som en gammal tjock gubbe med glasögon men där höll inte Astrid med. Så kom det sig att Ilon tillbringade ett halvår i Paris på ett stipendium och där på en marknad fick hon syn på en liten gubbe i blåa byxor, rutig skjorta och håret åt alla håll. Det var alltså Karlsson. Så Karlsson på taket är fransman för er som inte visste det!

Jag fick lära mig en hel del om bilderböcker i samtalet. En sak jag ofta slarvar med är titeluppslaget i böckerna men här menade Ilon på att det är bland det viktigaste i hela boken. Det är här hon försöker måla upp miljön som vi kommer möta i hela boken så barnen kan så sätta sagan i ett sammanhang. När jag så tittar i fler bilderböcker ser jag samma sak där. Spännande!

Jag blev så otroligt imponerad av Ilon Wiklands energi. Till LitteraLund kom hon från Berlin där hon deltagit på invigningen av en stor utställning med hennes bilder. Uppslutningen var så stor att insläpp fick ske i omgångar så att Ilon kunde ta alla i hand.


Trots sina värdiga 85 år finns det inga planer på att sluta illustrera böcker. När pågående projekt är klara ska hon dock ta timeout och rita för sig själv ett tag. Och just det där fascinerade mig nästan allra mest. Ilon Wikland är en av Sveriges allra största barnboksillustratörer – och allt hon vill är att ”få rita”. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar