tisdag 4 november 2014

Topp tio böcker jag skulle vilja läsa igen

Tisdag förmiddag och idag skippade jag gymmet för att mysa runt hemma istället. Börjar nämligen inte förrän klockan 11 på tisdagar, skönt med en sen dag i veckan faktiskt! Och vad passar inte bättre än att skriva veckans topp tio då?

Top Ten Books I Want To Reread
Omläsning. Ett begrepp som det finns mycket att tycka till om. Vissa läser aldrig om en bok, andra gör det hela tiden. Jag önskar ofta att dygnet hade fler timmar så jag skulle kunna hinna läsa både alla de böcker som jag inte läst om men så gärna vill uppleva OCH läsa om alla de favoriter som jag skaffat längs vägen. På något sätt är det ändå så att man vet aldrig vad man får men vet vad man har. De guldkorn som jag redan har hittat vill jag ju inte gömma undan helt utan uppleva om och om igen. 

Här är i alla fall min topp tio över böcker som jag vill läsa om (och i vissa fall om och om igen):


1. John Green - The fault in our stars
Kan läsa om och om igen utan att tröttna. Har nu även boken på italienska. Om jag kan italienska? Hrmmm...

2. Michelle Magorian - Godnatt mister Tom
Den bok jag redan nu har läst om absolut flest gånger (säkert över 20) men nu var det ett tag sen och suget börjar infinna sig igen. 

3. Rainbow Rowell - Fangirl
Jag har inte köpt två olika utgåvor av boken för intet... Borde läsa om snart!

4. Lauren DeStefano - The Chemical Garden-trilogin
Jag minns att jag verkligen tyckte om den här serien men jag minns inte helt handlingen och vill besöka denna dystopiska framtid igen.

5. J.K. Rowling - Harry Potter
En serie som nog förekommer på många listor idag. Denna magiska värld där man oavsett antalet omläsningar hittar nya detaljer går att besöka om och om igen!

6. Vilhelm Moberg - Utvandrarna
Läste serien på högstadiet och efter att ha börjat släktforska i år skulle det vara intressant att återigen göra besök i det förflutna som även tillhör mig. Jag är i stort sett 100% småländsk i raka led sedan 1600-talet så även jag har emigrerade släktingar i mitt släktträd. 

7. R.J. Palacio - Undret
Jag anser fortfarande Undret vara en av årets absolut bästa böcker och jag skulle gärna vilja besöka Auggie igen. Kanske läsa boken den hör gången, i våras lyssnade jag på ljudboken. 

8. Melina Marchetta - Jellicoe Road
Kanske förstår jag bokens storhet om jag läser om den med slutet i minnet? Åtminstone inbillade jag mig det så pass mycket att jag köpte boken...

9. Rainbow Rowell - Attachments &
Landline
Dålig fantasi kanske men jag gillar ju verkligen Rainbows skrivsätt! Eleanor & Park hade funnits med på listan om jag inte helt nyligen läst om boken på nytt.

10. Katarina Taikon - Böckerna om Katitzi
Läste senast i morse att Natur & Kultur ska ge ut Taikons klassiska böcker om romska flickan Katitzi igen. Jag minns att jag verkligen tyckte om Katitzi och blev sugen på att läsa om. Funderar på hur Natur & Kultur kommer lösa det med nyutgivningen. Kommer till exempel den frekventa användningen av ordet "zigenare" bytas ut? 

Vilken bok vill du läsa om på nytt? (Perfekt boktipsar-läge det här ju, ett bra sätt att få reda på andra bokälskares favoriter)

9 kommentarer:

  1. Harry Potter verkar vara gemensam för alla i dag :)

    SvaraRadera
  2. Problemet är just att tid saknas ofta för omläsning :)

    SvaraRadera
  3. Nummer 5 på din lista verkar vara med på nästan allas lista. :)

    SvaraRadera
  4. HP är definitivt värda en omläsning. Måste se till att läsa Rowell snart känner jag.

    SvaraRadera
  5. Katitzi var jag rätt förtjust i när jag var barn!

    SvaraRadera
  6. Katitzi älskade jag när jag var liten!

    SvaraRadera
  7. Rainbow Rowell borde ha fått vara med på min lista med ju! Men den fick inte plats, dock vill jag gärna läsa fler böcker av henne. Och Utvandrar serien måste jag verkligen ta och läsa snart.

    SvaraRadera
  8. The Fault in Our Stars vill jag också läsa om, men gjorde misstaget att låna ut den och nu verkar jag aldrig få tillbaka den. :/ Jättedrygt. Och Harry Potter böckerna har jag inte läsa sedan 2011, måste verkligen ta tag i en omläsning snarast. :)

    SvaraRadera
  9. Harry Potter är onekligen ett populärt svar denna vecka :) Fangirl skulle jag nog också vilja läsa om i framtiden, kanske även Jellicoe Road. Godnatt mister Tom har jag läst om flera gånger, men det kanske är dags på nytt?

    SvaraRadera