fredag 19 september 2014

Inspirerande ungdomsboksfrukost

Igår startade jag dagen tidigt och på dimmiga vägen tog jag mig söderut till Stockholm, Riddarholmen och Rabén&Sjögrens ungdomsboksfrukost närmare bestämt. 


Det såg ut att vara ett starkt startfält, det kunde jag ju konstatera så fort jag kom innanför dörrarna till förlaget!


Först ut var Patrik Lundberg för sen behövde han bege sig iväg till SVTs morgonsoffa. Han bjöd oss på en rundtur i Sölvesborg, Patriks hemstad och skådeplatsen i hans nya bok Onanisterna. Och vi fick såklart lära oss om hur man ska bete sig när man ska äta buffé, hämtat direkt ut boken:
1. Skippa salladen, det är bara tomma kalorier. 
2. Skippa ris och potatis, det är ju också bara tomma kalorier!
3. Mellanlanda på toaletten så du kan få ner lite mer mat. 
4. Ät tills du blir proppmätt men inte så mycket att du inte kan ut och supa på kvällen. 
Kan ju vara bra och ha i bakhuvudet menar jag... ;)
Är glad jag fick med ett ex av Patriks bok en för jag är nyfiken på den, även om den  kanske blir aningens för grabbig för min smak. 


Johanna Koljonen känner jag mest till från P3 men hon är även aktuell med del 2 i Oblivion High, en grafisk roman om att Näcken börjar högstadiet i Upplands Väsby. Jag menar, bara det låter helgalet! Det är svårt att hitta bra serier för ungdomar, de här har jag helt missat men ska så klart genast köpa in till bibblan! 

Tydligen har första delen främst recenserats genom politiska analyser på grund av synen på kvinnlighet och så, men Johanna vill ändå främst beskriva dem som "kärleksäventyr med magi som ska vara roliga att läsa".

Näcken i modern skepnad låter oerhört coolt. För idag är det ju till exempel inte så lätt att bli tuff när man spelar fiol utan Näcken börjar spela i ett rockband. Haha, låter underbart!!!


Salla Simukka matchade sitt bokomslag med sin coola outfit - respekt! Ett omslag som för övrigt är sjukt snyggt, och sidornas kanter är röda, bara det liksom! 

Salla fick idén till sin trilogi i en bokaffär i Frankfurt där thrillers för ungdomar är vanligt. "'Röd som blod' skulle vara det perfekta namnet på en bok och så uppföljare som heter 'Vit som snö' och 'Svart som ebenholts'". Sen var det bara hem och börja skriva. 

Och ja, det gick ju bra eftersom rättigheterna nu är sålda till 47 länder...

Huvudkaraktären i böckerna heter Lumikki, tydligen finska för Snövit, kändes som bra info att veta! Röd som blod är som sagt en riktig thriller och Salla beskriver den som realistisk, "ja, om man tänker att Janes Bond-filmer är realistiska alltså." 

Spännande, frågan är om fega jag vågar läsa, haha. 


Jag kan verkligen i te komma fram till om jag läst något av Gubbar Ardelius tidigare. Nu kommer i alla fall hans nya bok Vill ha dig så illa - fantastisk titel om jag får säga det själv! I likhet med Lundberg så handlar det om vad som händer efter gymnasiet, när framtiden plötsligt är här. Om ett kompisgäng som luckras upp, eller påbörjades det redan långt innan studenten? Det blir skillnad när någon plötsligt börjar jobba på macken medan en annan förbereder sig för läkarstudier genom några månader utomlands...

Karaktären Jeppe har en rätt kul bakgrundsstory. På en blogg fick Gunnar kommentaren att han hade så krångliga namn på sina karaktärer. "Kan inte någon bara heta Jeppe?" och ja, så blev det!

Och jo, får man plötsligt och oväntat högläsning så faller jag såklart. Måste läsa snart! 


Svensk manga i fyrfärg, kan det funka måntro? (Spoiler - oh ja!) Carolina Ståhlberg känner jag väl igen från KP's Bleckmossen men hon tyckte det saknades något för ungdomar och det blev Necropop. En riktig actionladdad bok om tuggummipop och döden.

Så otroligt cool bok, kommer recension så snart jag får till en dejt med min dator igen, vilket dröjer ett par veckor... (Tills dess kommer tidsinställda inlägg!)


För 16 år kom Kort kjol, en bok om en tjej som blir våldtagen av killar på skolan. 16 år sen, och boken lånades ändå ut 10 000 gånger 2013, trots att den är äldre än sina läsare och saknar både mobiler, datorer och Twitter. Christina Wahldén kände att ämnet tyvärr fortfarande är lika aktuellt och skrev en våldtäcktsberättesle (fy för att det ens ska finnas ett ord som heter så!). En dystrare bok än Kort kjol men tyvärr mer realistisk. 

Internet gör inte det hela lättare dessutom. Ask.fm är nått nytt för mig men det låter ju sjukt skrämmande! Usch, känns som en "ont i magen"-bok!


Fin liten bokhög i fin liten kasse fick följa med hem. Hur logistiken ska gå till för att hinna läsa höstens alla böcker är för mig en fortsatt stor gåta!

Datorfritt? Ett par veckor? Ja, nu ger jag mig ut på ett riktigt äventyr! Tur man kan tidsinställa lite inlägg! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar