torsdag 25 september 2014

Åsa Hellberg - En liten värld


Åsa Hellberg är en av de största anledningarna till att jag efter flera år i dvala började lyssna på ljudböcker igen. Sonjas sista vilja och Sonjas hemlighet fick mig att behålla lugnet genom rusningstrafik i Stockholm och höll mig alert när jag trött i benen körde de långa milen hem dagen efter tjejvättern förra året. Kanske var det berättelsen i sig, kanske var det Kerstin Anderssons uppläsning. För en sak vill jag ha sagt med en gång, Kerstin Andersson är en helt fantastisk uppläsare som gör det svårt att slita sig från bokens värld!

I En liten värld möter vi fyra härliga huvudkaraktärer vars liv korsar varandra på de mest märkliga sätt. 70-åriga änkan Elsa tröttnar på att vara trist och tråkig och bestämmer sig för att följa efter personer utanför Stockholms T-central för att se vart i världen det tar henne. Efter en tur till Västerås har hon turen att faktiskt hamna utanför Sveriges gränser, i London närmare bestämt. Men den stora resan väntar fortfarande och i väskan är hon förberedd med olika valutor och passet och visum är i sin ordning. Isabella är en före detta filmstjärna som vid 50 år försöker bestämma sig för vad hon ska göra med sitt liv. Bästa väninnan Carina bor i England och har precis blivit lämnad av sin man. Allt är upp och ner och än värre blir det när de båda väninnorna hamnar i sitt livs äventyr på den engelska landsbygden. Slutligen har vi Sam, amerikanske mannen med rötter i Sverige, som på Arlanda får ögonkontakt med den vackraste kvinnan han sett och inte kan få henne ur huvudet. Fast Sam tror ju inte på det där med kärlek, det funkar inte för honom.

Elsa, Isabella, Carina och Sam. Fyra individer som slumpen för samman men som kommer att påverka varandra rejält. En liten värld är en mysig berättelse om vänskap, kärlek och sex, men också om inre utveckling och fartfyllda äventyr fyllda av spänning. Jag föreställer mig att Isabella och Carina är som Sex and the city-gänget i klimakterieåldern typ, för deras liv – och konversationer - handlar en hel del om känslor, relationer och sex, det sistnämnda såklart med snygga karlar. Jag tycker verkligen om Hellbergs karaktärer som likt hennes tidigare böcker är genuina med fel och brister och ett problematiskt känsloregister. Visst, det blir lite stereotypt, slutet är lite väl förutsägbart men alla kopplingar mellan karaktärerna förblir i det dolda in i det sista och jag satt och gapade mer än en gång.

Elsa måste få ett eget omnämnande för som jag gillar denna äldre dam. Jag älskar idén med att låta henne följa efter resenärer för att låta slumpen avgöra vart hon hamnar. Tänk om en annan hade haft modet och ekonomin att göra det, vilket äventyr det hade kunnat bli. Tills vidare får jag nog nöja mig med att följa med på Elsas resor…

Vanligtvis lyssnar jag bara på ljudböcker när jag kör bil men jag kunde inte slita mig från En liten värld. Vilken tur att jag kommit in i en sy-period igen och dessutom hade en helg för mig själv så jag kunde plöja skivor och bre ut mig över hela lägenheten med mina tyger. För ljudbok och klädsömnad är en alldeles ypperlig kombination!

Titel: En liten värld
Författare: Åsa Hellberg
Förlag: Bonnier Audio
Utgiven: 2014-03
Uppläsare: Kerstin Andersson
Tid: 8 CD, 9 tim 16 min
Bok: Adlibris | Bokus
Ljudbok: Adlibris | Bokus

1 kommentar:

  1. Hej Therese, jag trodde att jag hade tackat för din fina recension med såg nu att det hade jag inte alls, så då gör jag det nu.
    Tusen tack!

    SvaraRadera