tisdag 11 mars 2014

Top Ten Tuesday - tio bästa dystopierna


Veckans Top Ten Tuesday lyder Top Ten All Time Favorite Books in X Genre (you pick the genre!) Det svåra låg nog snarare i att välja genre än böcker som ingår i den. Mitt slutliga val föll för dystopier så här ger jag er den, min Topp tio dystopier. Som vanligt helt utan inbördes ordning. Serier får lov att räknas som en punkt, annars kan jag fort fylla upp de tio punkterna =)

1. Veronica Roth - Divergent 
Okej, den här toppar nog ändå listan ännu ett tag. Borde verkligen läsa om innan den går upp på biograferna här i Sverige i slutet av april.

2. Scott Westerfeld - Uglies
Vad är snyggt och vad är fult? Allt ställs på in spets i denna dystopi som vid första anblicken kanske verkar innehålla en utopisk framtidsbild.¨

3. Suzanne Collins - Hungerspelen
Det här är en värld jag verkligen inte vill besöka. Bara tanken på verkliga hungerspel ger mig rysningar!

4. Lauren DeStefano - Wither (The chemical garden)
Att mixa med gener är dumt. Den första generationen blev måhända extra friska och långlivade men att alla deras avkommor bara lever till 20/25 är ingen höjdare!

5. Jan Henrik Nielsen - Som om hösten kom på sommaren
Fler borde läsa denna fantastiska bok. Även om den står sorterad som en mellanåldersbok är den definitivt läsvärd även för äldre läsare.


6. Rick Yancey - Den femte vågen
Hm, räknad kanske inte helt hit men asch. En framtid där aliens attackerar låter väl inte så skoj, eller?

7. Sofia Nordin - En sekund i taget & Spring så fort du kan
Härligt med lite dystopier även för yngre läsare. Jag tycker dessa håller hög kvalité!

8. Ally Condie - Matchad
Fy för att inte själv få välja vem man ska leva med. 

9. Marie Lu - Legend
Är fortfarande osäker på vad jag tycker om den här serien. Hoppas snart kunna reda ut mina tankar - Prodigy kommer ju snart på svenska.

10 och tillika bubblare:
Hugh Howey - Wool
Jag tror så mycket på den här serien att den får vara med på listan trots att jag ännu inte läst den. Men snart hoppas jag att det blir ändring på den punkten.

9 kommentarer:

  1. Härlig lista. Divergent, Hungerspelen och Den femte vågen hade funnits med på min topp 10 också. :)

    SvaraRadera
  2. Hehe roligt att vi valde samma genre :) vi har flera gemensamma böcker också ser jag!

    SvaraRadera
  3. Ja, dystopierna verkar ha fått ett enormt uppsving de senaste åren tycker jag :) Eller också är det bara att man hör mer om dem..

    SvaraRadera
  4. Howeys serie vill jag gärna läsa också :) Och vad spelar egentligen genren för roll, bara man gillar det man läser.

    SvaraRadera
  5. Dystopier är verkligen inget jag läser särskilt ofta men några av de här står ju faktiskt på min läslista.

    SvaraRadera
  6. Här trodde jag att jag skulle ha läst en hel del, men jag har bara läst Hungerspelen och Divergent. Första boken i Uglies har jag hemma och Scott Westerfield är med i årets boktolva, så den ska nog bli läst :)

    SvaraRadera
  7. SV: Mja, jag har hört väldigt mixade recensioner av Wither men jag hoppas att jag kommer att gilla den!

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera