onsdag 23 september 2015

Mhairi McFarlane - Från och med nu


Vad är medicinen för en extrem lästorka? Det är jag nog inte den enda som har frågat mig... Däremot har jag hittar ett riktigt bra botemedel! Från och med du av Mhairi McFarlane. 

Härom året läste jag, och tyckte mycket om, You had me at hello! Nu ville jag testa på McFarlane på svenska så lånade hem Från och med du så fort den kom in till bibblan och jag blev inte besviken. Faktum är att jag inte kunde lägga boken ifrån mig när jag väl började läsa. 

I Från och med du möter vi Anna Alessi. Tidigare Aureliana - skolans utstötta fetto som fortfarande lider av komplex efter skoltidens mobbing, trots att hon numera gått ner alla överflödiga kilon och blivit riktigt snygg. Anna som älskar historia och nu äntligen får göra sitt drömjobb - hjälpa till med en utställning på ett museum om Theodora. Problemet är bara att mannen från PR-byrån som ska hjälpa henne med projektet är James Fraser. DEN James Fraser som ligger bakom hennes allra värsta skolminne. Skolans snygging - som för all del fortfarande är lika snygg. Och som faktiskt verkar ha förändrats en hel del...

Åh, vad jag känner med Anna som fortfarande på något sätt lever kvar i det förflutna och inte kan släppa det. Som har svårt att förlika sig med den hon är idag. Jag skrattar dock rätt gott åt de dejter hon går på med riktiga idioter. Jag har själv aldrig testat på det där med internet-dejting men det är ungefär så jag ser det framför mig, att det förvisso går hitta drömprinsen men att han finns dold bland väldigt många stolpskott!

Precis som i förra boken tycker jag väldigt mycket om Mhairis persongalleri. Den nördige kollegan Patrick är en rolig figur och jag älskar att han försöker övertyga Anna om datorspels förträfflighet. Annas ganska hysteriska syster Aggy och hennes betydligt lugnare fästman Chris är ett charmigt par och jag gillar verkligen hur Anna beskriver deras relation. Jag skulle själv vilja ha Michelle och Daniel som vänner, vilka ljuvliga side-kicks! Självklart hittar jag också en person att hata i slusken Laurence, fy vilken idiot till karl. Men han bidrar till många bra scener i boken!

Från och med du är kanske ingen bok att läsa om du eftersöker galna twister eller oväntade slut men om du som jag längtar efter att bara kunna försvinna in i bokens värld och fördriva några timmar är det här boken för dig. Det är en mysig berättelse med ett större djup än vad jag hade väntat mig och handlar om vänskap, kärlek och om att människor faktiskt kan förändras. 

Det är förresten lite kul att läsa om sådant en känner till. Som Theodora som Anna först såg avbildad i mosaik i Ravenna. Jag var ju faktiskt där i Ravenna och tittade på de helt fantastiska mosaikerna för bara några månader sedan. Nedan ser ni just Theodora i krona och lång vacker mantel omgiven av sitt entourage. Bara en av många sagolikt vackra motiv. Det är svårt att fatta att de är över 1500 år gamla!


Titel: Från och med du
Författare: Mhairi McFarlane
Förlag: Harper Collins Nordic
Utgiven: 2015-06
Sidor: 396

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar