onsdag 9 september 2015

Katarina von Bredow - Släppa taget


Vissa böcker kan en bara säga ”Äntligen!” om när de släpps. Så är det alltid med Katarina von Bredows böcker. Hennes ungdomsböcker är så kallade ”Garanterat bra böcker”, alltid läsvärda, välskrivna och tar upp viktiga ämnen. Enligt mig kan man alltid lita på en von Bredow-bok. Det gäller förvisso även hennes böcker som riktar sig till de yngre (som den alldeles utmärkta trilogin Du & jag, Hon & han och Han & dom) men det är något alldeles speciellt med hennes ungdomsböcker. Det är några år sedan nu den senaste kom (Flyga högt 2011 som faktiskt är den enda jag inte tyckt om) så det var hög tid tycker jag för en ny bok och Släppa taget gjorde mig inte besviken.

Elsa och Stella är enäggstvillingar, likadan och likadan. I alla fall på ytan. Men inuti är de olika. Stella är utåtriktad och framåt – skådespelaren – medan Elsa är den tysta och försiktiga konstnärssjälen. Hon håller helst tyst om vad hon känner innerst inne, till och med inför Stella som hon dessutom delar rum med hemma. Håller tyst om sådant som att hon är förälskad i Elliot… Så får klassen en ny dramalärare som en del av Skapande skola och allt ställs på enda. Läraren vill utmana eleverna vilket får Stella att bli eld och lågor medan Elsa inte är lika övertygad. Sakta börjar den perfekta fasaden att krackelera och Elsa börjar ifrågasätta både sig själv och den så självklara vänskapen med Stella.

Släppa taget beskriver så fint gränslandet mellan att vara barn och gå mot vuxenlivet. Sökandet efter vem man själv är som person och hur en ska förhålla sig till det och gentemot andra. Det är en kamp om att få vara den man vill samtidigt som man inte vill trampa någon annan på tårna.

Det är som sagt väldigt välskrivet och fantastiska karaktärsbeskrivningar. Jag gillar verkligen att få följa Elsas utveckling och hennes väg mot självständighet. Jag minns själv hur svårt det var att hitta rätt under högstadietiden och jag kan bara tänka mig att det är betydligt svårare när man dessutom alltid kopplas ihop med sin tvillingsyster. Jag hade själv två klasskompisar och nära vänner under uppväxten som var (ja, det är de ju fortfarande) enäggstvillingar och jag vet också hur ofta man klumpade ihop dem som en. Man bestämde något med den ena och förväntade sig att de båda två skulle dyka upp, ungefär. Att då försöka hitta sig själv, det måste vara svårt.

En läsvärd bok, utan alla tvivel. En slurp-bok helt enkelt!

Titel: Släppa taget
Författare: Katarina von Bredow
Förlag: Rabén & Sjögren 
Utgiven: 2015-08
Sidor: 218
Adlibris | Bokus

1 kommentar:

  1. Är också helt förtjust i katarina von bredows böcker, även om man inte är tonåring längre och inte läst dom förrän i vuxenålder. Jättebra recension, sugen man blir på att klicka hem boken!

    SvaraRadera