tisdag 7 juli 2015

Marita Conlon-McKenna - Den glömda rosenträdgården


Marita Conlon-McKenna är en av mina absoluta favoriter när det kommer till feelgood. Självklart blev jag jätteglad när hon nu kommer med en ny bok. Den glömda rosenträdgården utspelar sig på den irländska landsbygden utanför Dublin.

Molly Hennessy lämnas ensam när hennes make David oväntat dör i hjärtinfarkt. Deras hus i byn Kilfinn är charmigt men befinner sig till stora delar i förfall. Till Mollys förskräckelse hör dessutom banken av sig och vill att hon betalar av lånen på huset.

Hennes brorsdotter Kim behöver en ny start i livet. När Molly får en idé om hur Mossbawn House ska räddas gör de båda Gina, som jobbar i byns kafé, delaktig i planerna. (text från bokens säljsida på Bokus)


Tyvärr blev jag ganska besviken på den här boken. Språket är inte lika wow, berättandet känns hackigt och redogörande och jag får aldrig riktigt några känslor för karaktärerna. Att det dessutom förekommer flera grova missar underlättar inte. Molly ska till exempel på semester till Italien. På en sida står det att hon ska resa några dygn. Nästa gång står det att hon ska vara borta två veckor och vid ett tredje tillfälle står det att hon är borta en vecka. Va?! liksom. Korrläsning tycks ha fallerat där, och ganska rejält. Självklart älskar jag de härliga beskrivningarna av den irländska landsbygden. Irland har alltid varit så exotiskt för mig och jag hoppas att jag kommer dit en vacker dag, det hade varit en dröm. Men även här blir det styltigt den här gången. Jag försökte verkligen tycka om men det blev svårt.

Nu är det absolut ingen dålig bok, jag gillar relationsbygget även om karaktärerna kanske inte är lika underbara som de brukar i Conlon-McKennas böcker. Det är en fin kamp om att lyckas behålla det gamla godset från att hamna i stora byggpampars händer. Det är också en mysig skildring om att gå vidare när en älskad anhörig lämnar en allt för hastigt och/eller när allt går åt skogen med jobb och privatliv.

Nej. Den glömda rosenträdgården blev ingen ny favorit hos mig. Vill du läsa Conlon-McKenna när hon är som allra bäst skulle jag hellre rekommendera En liten hattaffär på hörnet eller Kockskola för ensamma hjärtan. Jag tror dock med största säkerhet att det här kommer gå hem hos andra läsare, så bli inte allt för avskräckt av min recension. Jag har helt enkelt blivit lite för bortskämd och kräsen...


Titel: Den glömda rosenträdgården
Författare: Marita Conlon-McKenna
Förlag: Norstedts
Utgiven: 2015-04
Sidor: 328
Adlibris | Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar