söndag 17 maj 2015

Kody Keplinger - The Duff


Jag har sett det pratas om The Duff på olika bokbloggar i flera år nu, och har varje gång tänkt att nu ska jag se till att läsa den jag också! Men så har jag glömt bort det till nästa gång jag ser den - igen. Med en låååååång TBR-lista händer ju det ganska lätt. Men så hittade jag boken på Netgalley för ett tag sen och tänkte att jag kan ju alltid försöka på ett ex av den - och det fick jag!:)

The Duff utspelar sig på high school. Sjuttonåriga Bianca är kanske inte snyggast i skolan men hennes vänner är lojala, hon kan prata för sig och hon vet vad hon vill. När hon en utekväll får höra att hon är sitt tjejgängs "The Duff" av skolans snygging Wesley Rush och får förklarat att det betyder "designated ugly fat friend" - den utvalt fula feta vännen typ - häller hon sin cola över huvudet på honom och lämnar festen. Men orden hänger kvar, hemma är allting väldigt struligt, och hon fortsätter att springa på Wesley (svårt att undvika när de går på samma skola) så det slutar med att hon kysser honom. Och värre ändå, hon gillar det! Wesley blir den distraktion Bianca behöver för att klara av allt det som pågår hemma, de startar ett slags ovänner med förmåner-förhållande. Och det går ju bra, tills allt går väldigt fel! För plötsligt inser ju Bianca att Wesley kanske inte är så fel ändå, skräckslaget inser hon att hon håller på att falla för skolans tjejtjusare nummer ett...

The Duff borde vara ett klassiskt exempel på tidsfördriv, chick lit för tonåringar. En flyter igenom det och det lämnar inte så många spår i efterhand. Det var vad jag egentligen förväntade mig. Men Kody Keplingers roman är mycket mer än så. För det första var den betydligt mörkare än vad jag hade förväntat mig. Biancas hemmiljö framstod i det första som fin men det ruvar mycket i mörkret och det går väldigt snabbt utför. Jag förstår verkligen att hon vill fly sin verklighet för ett tag. En snygg kille som hon kan munhuggas med låter ju som en utmärkt distraktion!

Bianca är en cool tjej med skinn på nästan. Jag gillar hennes sätt att våga käfta emot, att inte nöja sig med att bara ta emot skit. Samtidigt är hon som vilken tonårstjej som helst. Osäker innerst inne, men många tankar om sig själv och sin omgivning. Hon har verkligen underbara kompisar, men ibland är det svårt att lita även på de bästa av vänner. Wesley är ett fint komplement till Bianca. Jag störde mig verkligen å det grövsta på hans sätt i bokens inledning men jag tycker nog att han är den som växer allra mest i boken och det visar ju sig ganska snart att inte heller han har det särskilt lätt. Scenerna med de två tillsammans är helt klart bokens bästa!

Kody Keplinger blev verkligen ett trevligt möte! Jag hade inte läst något av henne tidigare men jag är helt klart sugen på mer! Hennes språk var enkelt men genialt och boken var extremt lättläst och svår att slita sig från på samma gång. Jag började läsa när tåget lämnade Stockholm central och när jag var framme i Lund hade jag läst ut boken. Ibland har det helt klart sina fördelar att åka tåg själv en längre sträcka!

Boken har för övrigt precis kommit ut som film. Jag är väldigt nyfiken på att se den, men av det jag sett i trailern och läst i recensioner skiljer filmen sig en hel del från boken. Den ser till exempel inte riktigt lika mörk ut utan fokuserar mer på humorbiten.*  För trots mörkret är The Duff rolig. Det finns mycket att le åt och jag tror just att det är kombinationen mörker och humor som gör att jag uppskattar Keplingers berättarteknik så mycket. Det blir en så bra mix.

Har du inte läst boken kan jag definitivt rekommendera den!

Titel: The Duff: Designated Ugly Fat Friend
Författare: Kody Keplinger
Förlag: Hodder Children's Books
Utgiven: 2010-07
Sidor: 352
AdlibrisBokus

*okej, en liten uppdatering ett par timmar senare. Filmen skiljer sig otroligt mycket från boken, kände knappt igen handlingen men det var ändå en bra film såklart! Men föredrar boken 100 gånger om.

4 kommentarer:

  1. Det här är ju en av mina favoritböcker, så kul att du gillade den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo, jag gillade verkligen mycket! Måste försöka få tag på kompanjonboken och läsa den snart!

      Radera
  2. Såg filmen igår och gillade den :) Men kanske kan ta och läsa boken också då om de skiljer mycket från varandra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag absolut att du ska göra. Filmen har gjort väldigt mycket väldigt förenklat och gjort om en hel del i handlingen men tror verkligen du skulle gilla boken också!

      Radera