fredag 11 april 2014

Massolits bloggträff

Igår kväll begav jag mig till Stockholm och Galleri Kontrast på Söder för bokbloggsträff med Massolit förlagsgrupp. Det bjöds på vin och pratades högt och lågt om böcker - mingel på bästa bokälskarmanér med andra ord!

Kvällens författare som tar kort på...

... kvällens bloggande gäster, som såklart alltid har kameran nära till hands. Lika mycket nöje att iakta som att själv delta! :)
(säg till om ni absolut inte vill vara med på bild så tar jag bort!)
 
Böckerna det pratades om!

Det var en skönt varierad bunt böcker som presenterades. 

Sofie Sarenbrant pratade om nyutkomna Visning pågår som inspirerats av alla de husvisningar hon själv varit på. Plötsligt en dag dök funderingen upp: hur kan mäklaren vara säker på att alla intressenter har lämnat huset... Tyckte om Sofies första två böcker så borde verkligen plocka upp serien om Emma Sköld. 

Näst ut var Lars Wilderäng som snart kommer ut med framtidsdystopin Stjärnklart. Vi har pratat en del på jobbet om vad som skulle hända om tekniken skulle slås ut, Lars tar det hela ett sjumilakliv längre. En av få vuxenböcker som faktiskt lockade mig i Svensk bokhandels sommarkatalog. 

Jon Rönström och Anders Ekman ligger bakom Stalins makaroner vars första böcker dök upp från tryckeriet just igår. Utöver smått märkliga recept är den fylld med nördiga och roliga anekdoter om bakgrunden till recepten. Igår bjöds vi till exempel på Iron Maidens tonfiskmackor. Lite märklig mingelmat kan tyckas men riktigt gott! 



Manne Fagerlind har skrivit Mina drömmars land som handlar om hur papperslösa flyktingen Joseph kommer till Sverige. 

Marika Kings Projekt längtan fick jag upp ögonen för redan när hon pratade på Books&Dreams författarkväll och jag vill verkligen läsa. Tycker det är jätteintressant med kontrasten att komma till ett afrikanskt land och jobba där. Kan relatera till mina egna upplevelser då. 

Svensk matkultur är alltid intressant och nu har Jenny Damberg skrivit en bok fylld med onödigt men ack så intressanta fakta om det. Nu äter vi! Låter superrolig och jätteintressant och jag är så sugen på att läsa!

På plats skulle även Martin Svensson ha varit för att prata om sin nya barnbok Julius och pusskalaset. Han fick dock förhinder så Massolits Jenny Zunko var stand in, vilket såklart bjöd på flera skratt. 
 

Sammanfattningsvis en riktigt trevlig kväll i de inspirerande lokalerna hos Galleri Kontrast. Utställningen om årets bild är så snygg och lockar till att plocka fram min älskade kamera igen! 

1 kommentar: