torsdag 10 april 2014

Clara & Anna Lidström - Underbara Claras garderob

Titel: Underbara Claras garderob: pimpa, sy och fixa
Författare: Anna & Clara Lidström
Förlag: Bonnier Fakta
Utgiven: 2013-06
Sidor: 139

Fördelen med att jobba helg ibland är att jag helt plötsligt har en ledig veckodag till mitt förfogande. Det känns på något sätt alltid lite extra lyxigt och jag brukar passa på att unna mig en pysseldag. Igår var dock energinivåerna i botten så istället för att själv pyssla lät jag mig inspireras av Underbara Claras tips i senaste boken Underbara Claras garderob.

Jag tycker det är jätteintressant med recycling och att ta till vara på det man har hemma. Vi lever allt mer i ett slit och släng-samhälle och ser sällan potentialen i det vi redan har. Själv känner jag ofta att mina kunskapsnivåerna är lite för låga för att fullt ut gå på second hand och göra om kläder och prylar så de passar mig. Varför vet jag inte riktigt eftersom jag gärna syr mina egna klänningar och de två klänningar jag second hand-fyndade och sydde om förra sommaren är välanvända favoriter. 

Jag blir otroligt inspirerad av att läsa Anna och Claras tips om hur man med enkla medel kan sy om eller piffa till det man redan äger eller fynd från second hand-affärer och loppisar. En del saker, såsom att göra en väst av en trasmatta, är lite too much för min smak medan andra tips är helt geniala. Enkla smycken och innovativa pyssel för att förändra ett par skor är några idéer jag inspireras av. Göra en snygg knytblus av en herrskjorta är en annan. 

Jag läste Underbara Claras garderob från pärm till pärm under djup koncentration och en sak är i alla fall säker. Det är hög tid att boka in en ny fyndrunda med min kompis! Nu ska det pimpas, sys och fixas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar