tisdag 1 oktober 2013

Månadens läsning: September 2013

Böcker som lästes i september:
Maria Nygren - Fjärde riket 
Will Schwalbe - Bokklubben vid livets slut 
Alf Kjetil Walgermo - Mitt bultande hjärta 
Veronica Roth - The Transfer: a Divergent story 
Sarah Dessen - Blunda och hoppa 
Lauren DeStefano - Fever
Lauren DeStefano - Sever (recension kommer)
Lisa Bjärbo & Johanna Lindbäck - Vi måste sluta ses på det här sättet 
Dawn French - En liten smula underbar (50 sidor)
Sara Lövestam - Hjärta av jazz 
Johanna Lindbäck - Lite ihop 
Cecilia Lidbäck - Barnhemmet 
Bea Uusma - Expeditionen: Min kärlekshistoria (textutgåva) 

Antal böcker: 13
Varav Barn och unga: 4
Unga vuxna: 5
Vuxen: 4

Antal sidor: 3445
Böcker på svenska: 10
Böcker på engelska: 3

Bästa bok: Expeditionen: Min kärlekshistoria. Läsvärd, intressant och spännande - tre ord jag sällan förknippar med en faktabok.
Sämsta bok: En liten smula underbar. Det är sällan jag inte klarar av att läsa klart en bok, inte ett gott tecken!
Månadens överraskning: Hjärta av jazz. Jag har dragit mig lite för att läsa Sara Lövestam, varför vet jag inte riktigt då jag alltid tyckt att hennes böcker ser oerhört lockande ut. Den här boken drogs jag in i med en gång och det tog bara några timmar att läsa den från pärm till pärm. Det kommer bli mer Lövestam i fortsättningen, utan tvekan!

Kommentarer: Min och första hela månad som bokbloggare är slut och jag kan bara sammanfatta den som ytterst lyckad. Att skriva och tänka till om böckerna jag läser har höjt läsningen till en ny nivå. Jag känner att jag har fått ut mer av min läsning och jag har redan utmanat mig att läsa böcker jag annars hade varit tveksam till. Jag är också glad över att vara en liten del i bloggemenskapen, barnboksminglet gjorde mig än mer sugen att fortsätta mitt eget skrivande.

Oväntat många böcker på svenska, i vanliga fall brukar överhängande delen vara engelsk. Det måste betyda att det kommit ut väldigt mycket bra litteratur på svenska, kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar