tisdag 15 oktober 2013

Top Ten Tuesday - Tvångsböcker

Den här veckan i Top Ten Tuesday är The Broke and the Bookish tema Top Ten Books I Was "Forced" to Read, dvs. tio böcker jag "tvingats" att läsa. Det kan vara av lärare, vänner, andra bloggare, bokklubb... Det behöver inte heller vara en dålig sak - det kan vara krävt av läkare men också en bokcirkel-bok eller en entusiastisk kompis som får dig att läsa något. Jag gör om det till Top Seven idag.

Jag bjuder på en mix av lite av varje, och de presenteras utan inbördes ordning.


7. Jan Guillou - Vägen till Jerusalem - sambon satte boken i handen på mig och jag läste, och läste och läste. Sen läste jag fortsättningen också. Hade aldrig påbörjat om jag inte fått den stucken under näsan när jag låg sjuk och uttråkad i hans lägenhet en dag.
6. Dawn French - En liten smula underbar - Tvingad att läsa är ju fel ord eftersom jag frivilligt valt att gå med i Bloggdalas bokcirkel men jag hade samtidigt inte frivilligt valt just denna bok. Vad jag tyckte om den har ni nog alla läst, haha.
5. Isaac Marion - Warm Bodies (Varma kroppar) - När min ickeläsande lillasyster sticker en bok i handen på mig med orden "du borde verkligen läsa den här, jag läste ut den på två dagar", då läser jag. Boken var inte alls som jag väntade mig men jag gillade den.


4. Vilhelm Moberg - Utvandrarna - absolut inget dåligt tvång. Fördelen men att vara snabb läsare är att jag plöjde sen hela serien medan många klasskompisar tragglade med första. En av få klassiker jag slukat och önskat fler delar i.
3. Jonas Gardell - En komikers uppväxt - bokgåva till alla åttondeklassare -99/00. Tyvärr inte en bok som föll mig i smaken. Har aldrig riktigt gillat böcker jag varit tvungen att läsa.
2. John Steinbeck - Möss och människor - Ett måste på gymnasiet. Förutom boken på svenska OCH engelska skulle vi se filmen med OCH utan text. Behöver jag säga att boken inte för till mina favoriter.


1. Bret Easton Ellis - Glamorama - Vi skulle läsa och recensera en bok i Svenska B på gymnasiet. Råkade välja Glamorama och hatade den från första sidan. Dock fick vi inte ändra vårt val i efterhand. Det blev kursens mest sågande bokrecension men även högsta betyg, alltid något men ingen bok jag rekommenderar om man säger så.

2 kommentarer:

  1. Åh, En komikers uppväxt som jag tyckte så mycket om :)

    SvaraRadera
  2. Att få er att läsa Of Mice and Men på svenska och engelska och se film med och utan text känns ju som gjort för att man ska börja tycka illa om den. Konstig uppgift. Jag behövde bara läsa den på engelska, men jag tycker fortfarande om den också. ;)

    SvaraRadera