lördag 19 oktober 2013

Forma Books bloggträff på Berns

I torsdags var jag bjuden till Forma Books bloggträff i Röda rummet på Berns. Väldigt mäktiga lokaler måste jag säga! Det bjöds på gott vin att dricka, god mat att äta (hade nästan kunnat föräta mig på de fantastiska edamamebönorna) och trevligt mingel med författare och bokbloggare.


Fem författare från Forma books utgivning var på plats i Röda rummet och intervjuades av duktiga Jenny Zunko som är pr-ansvarig på B. Wahlströms.


Först ut var Thomas Ericson som är aktuell med Vanmakt, tredje boken i serien om beteendevetaren Alex King. Han berättade om DISA-språket som Alex King använder, dvs att olika personlighetstyper kan indelas i olika färger, typ... På efterföljande mingel blev jag utmanad av Thomas Ericson att läsa hans böcker och jag brukar inte vara sen på att anta en utmaning så...

Mattias Kristiansson från den kreativa bakbloggen Bake My Day är aktuell med en bakbok med samma namn. Han pratade så entusiastiskt om bakning att jag blev sugen på att åka hem och baka själv. Boktrailern till boken är för övrig väldigt rolig :)

Härliga Susanne Boll var på plats för att prata om sin bok Det enda rätta som kom ut i maj. Det är inte en bok jag tidigare varit intresserad av men Susanne var så duktig på att berätta om den så det hela slutade med att jag fick med mig ett signerat exemplar hem och började läsa redan på bussen. Tack igen Susanne!

Susanne Boll hade jättefin egoring med
bokomslaget till Det enda rätta. Kul idé!
Jag fick återigen lyssna på när Johan Egerkrans pratade om sina Nordiska väsen, han var ju även med på barnboksminglet på bokmässan. Johan är så otroligt inspirerande att lyssna på och jag skäms nästan en smula att jag fortfarande inte har läst hans fantastiska bok som ligger här hemma och väntar.

Sist ut var Peo Bengtsson med sin skilsmässoskildring Kärleken passerade här en gång. Det känns ovanligt med en manlig huvudperson i en bok om skilsmässa, intressant med annan vinkling.

BoksmakarnaPå plats var också killarna bakom Boksmakarna, en ny bokpod som hade premiär under kvällen. Varje vecka kommer det på www.boksmakarna.se presenteras en ny bok. Under veckan kommer det varje dag läsas högt ur boken - "tunnelbanelånga avsnitt" - och på fredagen kommer det sedan en intervju med författaren eller någon annan person som är relevant för boken. Denna första vecka är det Susanne Boll och Det enda rätta som står i fokus, lite extra kul när jag precis läst boken. In och lyssna ni också!

Slutligen presenterades även Forma Books blog award, vars startskott gick i torsdags. Mellan den 17 och 31 oktober kan du gå in och nominera kandidater till följande pris:


  • Årets bokblogg
  • Årets nischade bokblogg
  • Årets bokbloggsrecension

När nomineringstiden är slut sammanträder en jury och utser tre kandidater till priset och därefter är det allmän omröstning. Du kan läsa allt om Forma Book blod award här och på samma sida kan du även nominera dina egna favoriter.

En rolig detalj från kvällen är att jag lyckades möta en annan bokbloggare, Bokbiten, som visar sig komma från samma lilla håla i Småland som jag kommer ifrån, och som dessutom är uppvuxen två hus ifrån min farmor och farfar - världen är allt bra liten!

Tusen tack Forma Books för en trevlig och inspirerande kväll! Och tack till alla författare och andra bloggare för trevligt sällskap. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar