måndag 30 september 2013

Bea Uusma - Expeditionen: Min kärlekshistoria

Titel: Expeditionen: Min kärlekshistoria (textutgåva)
Författare: Bea Uusma
Utgiven: 2013-09
Sidor: 247
Språk: Svenska

Beskrivning: På en tråkig fest i mitten av 90-talet hittar Bea Uusma en bok i en hylla och börjar läsa. När hon reser sig upp och lämnar festen tar hon boken med sig. Boken handlar om Andrées polarexpedition och Bea har funnit en passion.

I juli 1897 gav sig ingenjör Andrées expedition iväg från nuvarande Svalbard med destination Nordpolen. Resan skulle ske i en vätgasballong, något som skulle visa sig vara ett ödesdigert misstag. Efter bara tre dagar tvingas de landa ballongen och sedan påbörjar expetitionens deltagare den mödosamma redan tillbaka till civilisationen. Dragandes varsin släde på ett par hundra kilo var tar de tre männen sig långsamt framåt. Efter ett par månaders slit och vedermödor kommer de till Vitön. Där upphör alla anteckningar. 

Över 30 år senare, 1930, hittas resterna av männen och deras läger. Sedan dess har läkare, polarhistoriker, författare och journalister försökt att ta reda på vad som hände i lägret på Vitön. Männen hade mat, kläder och ammunition för att överleva en hel vinter utan problem. Hur kommer det sig att de dog redan innan de hunnit packa av slädarna?

Bea Uusma bestämmer sig för att försöka finna svaret. Hon inleder en katt och råttalek som utöver grävande i arkiv innebär en läkarutbildning, spådamer och flertalet resor till Nordpolen. Går det hitta något svar över vad som hände eller kommer hon över 100 år för sent?

Egna noteringar: Bea Uusma lyckas med något som är mycket svårt - att få en faktabok att bli intressant, spännande och fängslande. Jag satte mig ner och började läsa, efter vad jag upplevde som minuter tittade jag upp och två timmar hade passerat. Det här kan vara en av de bästa faktabaserade böcker jag någonsin har läst!

Författaren har synts och hörts överallt den senaste tiden; på tv, i radion, i tidningar, och inte undra på: En övervägd variation av Beas egna noteringar, en berättelse om expeditionen och utdrag ur expeditionsdeltagarnas dagböcker och personliga brev gör Expeditionen lättläst, rolig och enkel att ta till sitt hjärta. Beas egen fascination över och besatthet av att ta reda på vad som egentligen hände där på Vitön smittar av sig och jag vill också veta. Jag vill läsa en sida till och sedan ytterligare en för att kanske, kanske hittar Bea sanningen och delar med sig av den till mig.

Jag är själv född och uppvuxen i Småland, och har varit i Gränna många gånger, till och med besökt museet där även om jag har mycket vaga minnen därifrån. Andrées expedition till nordpolen har alltid funnits där i periferin men jag har egentligen aldrig läst något om den och mina kunskaper om den var således därefter.

Jag vill därför ge hatten av för Bea, på 247 ynka sidor får jag inte bara ta del av expeditionens händelseförlopp, jag får också lära känna de tre deltagarna; Andrées drömmar, Fraenkels uthållighet och den vackra och tragiska kärlekshistorien om Strindberg och hans Anna. Utöver det presenteras och förkastas tidigare teorier om vad som egentligen hände där på Vitön de ödesdigra dagarna i oktober 1897. Jag kan med andra ord att bli kafferast-expert på Andrées polarexpedition genom en enda bok. 

Bea Uusma delar frikostigt med sig av sina upplevelser, motgångar och misslyckande. Boken är inte bara en berättelse om expeditionen utan om hennes egen förälskelse och besatthet av den. Genom att varva olika typsnitt, textstorlekar och layout blir boken vare sig tungläst eller tråkig. Språket är oerhört målande lockar till fortsatt läsning. Ett 20-tal sidor innehåller en tabell där dag för dag av expeditionen presenteras utifrån deltagarnas egna dagboksanteckningar. Här finns dagens väder, matintag, psykiskt och fysiskt tillstånd, medicinintag, fysisk aktivitet, övriga anteckningar och korta kommentarer om vad Bea kan utläsa av informationen. Spännande läsning!

Det går inte nämna expeditionen utan att nämna den sorgliga kärlekshistoria den döljer. Den yngste av deltagarna, Nils Strindberg, var nyförlovad när ballongen lyfte. I flera vackra brev som hittades i hans packning, skriver han till sin Anna och berättar om livet på isen. Även efter att all information från expeditionen upphör fortsätter Anna att vänta på sin Nils. Först flera år senare gifter hon sig ned en annan man. Hjärtat tillhör dock fortfarande Nils, mannen hon aldrig hann starta ett liv med. Efter Annas död begravdes hon bredvid sin man på en kyrkogård i England men hennes hjärta kremerades och ligger vid sidan av Nils Stindbergs urna i Andrée-graven. En episk kärlekshistoria, och så oerhört sorglig. 

Jag läste bokens textutgåva. Den finns även utgiven i en illustrerad utgåva med foton, teckningar, kartor och ett omfångsrikt extramaterial. Jag måste ha! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar