tisdag 22 oktober 2013

Top ten tuesday - namn jag gillar får gärna vara annorlunda


Då var det tisdag igen och dags för ett nytt tema från The Broke and the Bookish. Den här veckan handlar den om namn, närmare bestämt: Top Ten Character Names I Love or Top Ten Unusual Names. I mitt fall blir det nått slags mellanting, beslutsångest är mitt mellannamn. Dessutom faller jag gärna för ovanliga namn på karaktärer. Utan inbördes ordning, precis som vanligt med andra ord. 

1. Hermione Granger eller [Herr-mi-åne] som jag så fint läste det innan jag såg första Harry Potterfilmen. Jag minns att jag tyckte det var ett väldigt exotiskt namn 1997 när första boken dök upp i bokhandlarna och på bibblan. Än idag tycker jag det är ett riktigt bra namn på en karaktär. J.K. Rowling har överlag riktigt bra namn på sina karaktärer, jag hade lätt kunnat fylla hela veckans tema med Harry Potter-karaktärer. Det blir dock inte så spännande så jag låter det stanna med Hermione.

2. Rhine Ellery i The Chemical Garden. Döpt efter en flod som i bokserien inte längre sägs existera. Jag tycker det är ett vackert namn.

3. Wanderer, Stephenie Meyers alienkaraktär som lever i en mänsklig värd. Än härligare är att hon får smeknamnet Wanda. Det finns många härliga namn i The host. Vad sägs om Burns Living Flowers till exempel.

4. Snusmumriken, Såsdjuret, Morran... Är inte Tove Jansson mästarnas mästare på namn?

5. Zacharias Wrench - känn på det namnet. Underbart namn på en helt underbar karaktär. Michelle Magorian platsar på nästan alla listor =)

6. Pippi Långstrump är ju egentligen ett nonsensnamn men det är verkligen ett perfekt namn på den karaktären!

7. Daenerys Targaryen eller annat valfritt namn i Sagan om is och eld. Undrar hur det kommer sig att fantasyförfattare är särdeles duktiga på att komma på bra namn.

8. Augustus Waters - hur kan man inte älska namnet, karaktären, ja allt, i John Greens fantastiska Förr eller senare exploderar jag. Tycker för övrigt att Hazel Grace är ett otroligt vackert namn det med!

9. Peeta Mellark i Hungerspelen kan inte direkt anklagas för att ha ett vanligt namn. Men jag gillar det!

10. Lindelin Rosenquist i nyutkomna Törnrosens nyckel. Vilket vackert namn, Lindelin... 

3 kommentarer:

  1. Lindelin var verkligen fint :)

    SvaraRadera
  2. Jag satte upp alla namnen i Harry Potter under samma punkt, för du har helt rätt, man hade kunnat fylla den här listan bara med dem :)

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också Peetas namn, även om det verkligen är ett udda namn :)

    SvaraRadera