tisdag 8 oktober 2013

Top Ten Tuesday - Bästa och sämsta seriesluten


Top Ten Tuesday anordnas varje tisdag av The Broke and the Bookish. Den här veckan är ämnet Top Ten [Eight] Best/Worst Series Enders, jag riktar den här gången in mig på fantasy/urban fantasy, urvalet blir allt för stort annars.

Best Series Enders

Jag börjar med min fem bästa serieslut.


5. C.S. Lewis - Den sista striden (Berettelsen om Narnia #7)
4. Lauren DeStefano - Sever (The Chemical Garden #3)
3. Gail Carriger - Timeless (The Parasol Protectorate #5)


2. Stephenie Meyer - Breaking dawn (Twilight #4)
1. J.K. Rowling - Harry Potter and the deathly hallows (Harry Potter #7)

Worst Series Enders

Då har vi kommit till de värsta seriesluten. Det här är lite svårare, ifall en serie har slutat för illa har jag ju liksom inte velat behålla dem. Jag verkar dessutom ha ett selektivt minne, dåliga serieslut tycks falla i glömska. Här kommer i alla fall tre boktitlar som gör att serier jag uppskattat fallerar på slutet.


3. Scott Westerfeld - De rätta (Ful #3)
2. J.R.R. Tolkien - Sagan om konungens återkomst. 
Med risk för att bli publikt förödmjukad. Jag gillar verkligen inte slutet på denna episka trilogi. Det blir så otroligt fånigt med båten som försvinner mot horisonten. 
1. Jean M. Auel - De målade grottornas land. 
Vid det laget var jag rätt less på den här serien faktiskt.

1 kommentar:

  1. Ah, De rätta hade ett helt värdelöst slut. Dock är Tally och co med i den fristående boken Extras, vilket gör att jag inte blev alltför besviken på Uglies serien... :/
    sv: Haha, jag tyckte det var mycket svårare att komma på serieavslutningar jag gillar. Det finns många jag är ganska nöjd med, men det var bara de fyra på min lista som jag verkligen älskade.. Sever hade dock faktiskt ett riktigt bra slut, jag funderade på att ta med den, men ändrade mig i sista stund. :)

    SvaraRadera