måndag 21 oktober 2013

Susanne Boll - Det enda rätta

Titel: Det enda rätta
Författare: Susanne Boll
Förlag: Damm förlag
Utgiven: 2013-05
Sidor: 339
Recensionsexemplar från Damm förlag, tack.

Beskrivning: I Det enda rätta får vi följa tre kvinnors liv under december månad.

Det är Helmi som arbetar som läkare på onokologen på Karolinska sjukhuset. Efter ett helt yrkesliv med sjukdom och dödsbesked har Helmi fått nog. Hon beslutar sig för att hädanefter bara ge positiva besked, det vill säga att meddela alla nya patienter att proverna inte visar på några cancerceller. Det säger sig självt att det inte är ett lyckat beslut. Samtidigt börjar hennes privatliv krackelera och sex som alltid varit hennes bedövningsmedel tycks inte längre fungera.

Vi får också följa Maria som är en småbarnsmamma runt 40, psykolog till yrket. När hon märker av en knöl i ena bröstet drabbas hon av en enorm dödsångest. Kommer hennes barn bli moderslösa? Hon har svårt att möta sina demoner och tar ett dumdristigt beslut som kommer att äventyra hela familjens trygghet.

Slutligen möter vi också Isabelle, som jobbar som förskolelärare på Marias barns förskola. Isabelle är lyckligt sambo med Jerker men tycker att han har svårt att visa sina känslor. Hon drömmer om barn, hela kroppen längtar och trängtar efter det. Men är hon reda för ett liv med Jerker? Den första stora kärleken fick ett abrupt slut och Isabelle undrar var Amir blev av.

De tre kvinnornas liv vävs samman under fyra veckor i december och deras beslut och agerande får ödesdigra konsekvenser.

Egna noteringar:  Det enda rätta hamnar någonstans i gränslandet mellan thriller och relationsdrama och det hör inte till vanligheterna att jag lockas av böcker i den här genren. Jag dras inte heller till omslaget, som jag enbart finner obehagligt. Susanne Boll berättade dock så målande om sina karaktärer och bokens handling att mitt intresse väcktes. Jag började läsa Det enda räta redan på bussen hem från Forma Books bloggträff och dagen efter var den utläst. Det gick helt enkelt inte att lägga ifrån sig boken.

I början störde jag mig lite på Susannes språkbruk. Att hon väljer bort bisatser och i stället sätter punkt och ny mening. Jag tyckte det kändes avhugget. För att ge ett exempel:
"Någon har ringt hem till dem de sista veckorna. Fem eller sex gånger. Utan att säga något."
Det dröjde inte länge innan jag istället gick över till att tycka att det var ett skönt tilltag. Det ger texten en rapphet och ett driv som för handlingen framåt. Det flyter framåt, utan att för den skull vara enkelt.

Det enda rätta är psykologisk thriller utan att för den skull innehålla något mord. Någon lurar i mörkret och iakttar Marias familj, följer varje steg de tar. Denna någon kommer allt närmre... Boken är också, eller kanske framförallt, ett relationsdrama som fokuserar på vad som egentligen är viktigast här i livet och om hur ett litet beslut kan vara livsavgörande.

De tre kvinnorna skildras mycket trovärdigt. Hur de och deras familjer är beskrivna visar också på hur familjesituationerna ser ut. Helmi är gift men hennes man Sven får ingen närmre presentation, han är ju oviktig i hennes liv. Maria och hennes Manne är en dynamisk duo, de verkar tillsammans men Marias oro för cancer bidrar till ordentliga krackeleringar i fasaden. Isabelle har sin Jerker som hon tydligt visar att hon älskar. När han sen blir öppen med sina känslor är det hon som drar sig undan och börjar fundera över hur hon vill leva sitt liv.

Susanne Boll är utbildad psykolog och det tycker jag skiner igenom i boken. Det märks att hon har kunskaper i hur vi människor är funtade och hur vi reagerar när vi krisar. Jag kan dock, om jag ska lämna någon konstruktiv kritik, tycka att det blir lite för mycket kriser och olyckor; det finns både kvinnomisshandel, sexmissbruk, otrohet, läkaretik... Vissa av dessa ämnen snuddas det enbart vid och resten får läsaren själv fundera ut.

Nästa år kommer Susanne Boll ut med en fortsättning till Det enda rätta. Vi kommer återigen få möta läkaren Helmi och det glädjer mig. Hon förtjänar mer plats, mer behöver en förklaring. Tänk er en läkare som beslutar sig för att inte längre ge dig sjukdomsbeskedet om du har en allvarlig sjukdom, bara det är nog för en egen bok. I uppföljaren får vi också möta Dina som i denna bok har en betydande biroll. Jag ser framemot att läsa den!

Fick en liten hälsning i min bok av Susanne själv.
Uppdatering: Om du tycker boken låter intressant kan du lyssna på de första 100 sidorna här på Boksmakarna. Missa för guds skull inte heller den timlånga intervjun med Susanne Boll på samma ställe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar