onsdag 19 februari 2014

Liksom helt magiskt, Mårten!

Titel: Liksom helt magiskt : 12 berättelser
Författare: Mårten Melin
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgiven: 2014-01
Sidor: 148
Adlibris | Bokus | cdon

Jag vet inte om jag tidigare nämnt det men jag i stort sett avgudar Mårten Melin. Hans böcker för slukaråldern är helt fantastiska och håller riktigt hög kvalité. Mina favoriter är trilogin som utspelar sig på Skogsbingelseskolan, fantasy möter humor möter vardagsliv - kan det bli bättre?

Mårtens nya novellsamling, hans första faktiskt, består av tolv noveller som innehåller just ovan; fantasy, magi och övernaturligheter mitt ibland oss. Alla noveller kretsar kring trettonåringar, men sen är ämnena brett spridda.

Vi möter Amor, pappan i Jag är Love ni vet som är i kärleksbranschen. Kanske är det inte helt lyckat att han övergått från pilbåge till pistol. Kompisen Elina som träffat en ny kille som inte visar sig vara som alla andra. Elina får erbjudande att följa med honom, men då kan hon inte komma tillbaka. Han är nämligen en sjöjungfru - eller vad heter de manliga? Sjömän? Tove som firar jul i sommarstugan och familjen får hjälp från oväntat håll. Hjälp som vill ha betalt i form av julskinka och en kyss. Lara som råkar ut för spökbarn. Killen som stöter på en äkta ande i flaskan.

Mårten Melin kan det där med att uttrycka sig, även om novellerna är korta säger de så mycket. Det är berättelser om kärlek. Kärlek till det övernaturliga, till killar, tjejer. Gay eller straight, Mårten gör ingen skillnad. Jag tycker så mycket om! Det är synd att jag inte har några bokprat inplanerade den närmsta tiden för den här vill jag sprida till många!

Betyg:
Handling: 4/5
Språk: 5/5
Berättarteknik: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar