måndag 10 februari 2014

Amy Clipston - Destination unknown

Titel: Destination unknown
Författare: Amy Clipston
Förlag: Zondervan
Utgiven: 2014-02
Sidor: 272
Adlibris | Bokus

Jag har börjat gilla det där med e-böcker. Så smidigt att bara ta med lilla paddan i väskan och slippa släpa med en stor, tung bok. Bra att det finns sajter som Netgalley.

I Destination unknown möter vi artonåriga Whitney Richards. Det är sista året på high school och Whitney som är en "straight  A-student" har höga krav på sig, från sig själv men framför allt från sin mamma. Mamman är en riktig perfektionist och vill helst bestämma allt i Whitneys liv. När Whitney får ett D på en mattetenta skaffar genast hennes mamma en extralärare till henne. Det går ju inte att riskera att hon inte kommer in på "rätt" college.

Taylor är liksom Whitney en sista års-student och givetvis hennes raka motsats, han bor med sin syster och ensamstående mamma i ett fattigare kvarter av staden. Något som såklart inte uppskattas av Whitneys mamma när hon börjar umgås allt mer med honom. Snart börjar Whitney fundera allt mer om hur hon lever sitt liv vilket leder till en den drastiska beslut.

Destination unknown har sina poänger och Amy Clipston är en duktig författare med ett fint spår. Jag hade inte förstått att hon hade en kristen inriktning i sitt författarskap och boken fokuserar en hel del på relationen med gud och kyrkan. Jag vet inte riktigt var jag befinner mig i min tro men gud är i alla fall inte lösningen på allt. Därför blir det i mina ögon lätt krystat på sina ställen. Detta till trots läste jag boken till slut och tyckte om Whitneys kamt om att själv få bestämma över sitt liv. En okej läsupplevelse men kanske inte mer än så.

Betyg:

Har ni hört talas om Netgalley? Det hade inte jag fram till för någon månad sen men sen bestämde jag mig förra helgen för att testa hur det funkar. Själva beskriver de det så här:
NetGalley is an innovative and easy-to-use online service and connection point for book publishers, reviewers, media, librarians, booksellers, bloggers and educators.
NetGalley delivers digital galleys, often called advance reading copies, or ARCs, to professional readers and helps promote new and upcoming titles.
Spännande tyckte jag! Sagt och gjort, registrerade mig och tittade runt. En av böckerna som lockade mig med sitt fina omslag var Destination unknown. För visst är omslaget tilltalande? Ett klick och sedan var det bara att vänta på ett godkännande som trillade in dagen efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar