torsdag 20 februari 2014

Dag 24 – En bok som du önskar att flera hade läst

Sitter på bussen hem från Stockholm. Har varit på biblioteket Plattan och lyssnat på Psykologer läser böcker, idag handlade det om årets Stockholm läser-bok: Barnens ö. Det får bli min rekommendation av en bok jag tycker fler borde läsa. Nu är ni förmodligen många som läst boken, det är trots allt en modern klassiker men jag är osäker på hur många i min generation som upptäckt P. C. Jersild

Jenny Jägerfelt och Jonas Mosskin diskuterar olika aspekter av den valda boken och lyfter olika frågor. Eftersom vi på jobbet precis startat en bokcirkel där Barnens ö är första boken ut tog vi tillfället i akt att ge oss ut på en liten research-resa. 

Det är ett intressant koncept, att höra en bok analyseras. Tyvärr tappades mitt intresse inledningsvis då Jenny valde att läsa ett lite för långt stycke ur boken men sen tyckte jag det blev en intressant diskussion. Det finns mycket att reagera på i Barnens ö. Hur en elvaåring lyckas med konststycket att vara själv en hel sommar. Hur hans mamma inte reagerar mer. Hur omvärlden beter sig. Jag har själv ca 100 sidor kvar i boken men ville ändå skriva ner mina tankar. Läsvärd är boken, så mycket är säkert, och oväntat modern i sitt tilltalssätt. Recension kommer så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar