söndag 23 mars 2014

Kaufman & Spooner - These broken stars

Titel: These broken stars
Författare: Amie Kaufman & Meagan Spooner
Förlag: Hyperion
Utgiven: 2014-01
Serie: Starbound #1
Sidor: 374
Adlibris | Bokus | The Book Depository

These broken stars har beskrivits som "Titanic i rymden" och även jag inledningsvis kan förstå liknelsen så går berättelsen snart åt ett helt annat håll.

Rymdfarkosten Icarus är på resa genom universum i hyperspace. Ombord finns Lilac LaRoux, dottern till den rikaste mannen i universum, och hennes entourage. Ombord finns också soldater på väg till ny utpost. En av dem är major Tarver Merendsen, krigshjälte. De stöter på varandra av en slump på en danstillställning på övre däck. Någon fortsatt kontakt är omöjlig, Lilacs pappa förbjuder all kontakt med andra män.

Strax därefter är det något som går totalt fel. Icarus slås ur hyperspace och en krasch är oundviklig. Kaos utbryter ombord och en rad händelser gör att Lilac och Tarver ensamma hamnar i en evakueringspod. Lilac lyckas med det omöjliga att tjuvkoppla den så att de skjuts iväg från skeppet och sedemera landar på en okänd planet. Snart står det klart att de är de enda överlevande.

Nu måste de hjälpas åt för att försöka få tag i hjälp. Men det är något som inte stämmer på planeten. Första steget för att göra den beboelig är gjort men var är alla kolonister? Vad är det för viskande röster som hörs och vad/vem framkallar de märkliga hallucinationerna?

Jag vill så gärna tycka om These broken stars för det är verkligen en bra handling, intressanta karaktärer och väldigt välskrivet. Den når dock inte hela vägen till mitt hjärta. Jag faller inte för Tarver och Lilac. De är två intressanta berättarröster och det är intressant att följa den utveckling de genomgår genom boken men jag får aldrig riktigt grepp om dem som personer. Det blir lite för stereotypt, även om jag inte kan sätta pennan på exakt vad.

Berättelsen har ett bra driv, och jag gillar de inslag med Tarver som förekommer mellan varje kapitel, där hand förhörs om olyckan och tiden på planeten. Man förstår att han överlever men att det är någonting som inte stämmer. Jag kommer dock aldrig dit där jag inte kunde lägga ifrån mig boken, nådde inte "bara ett kapitel till, sen ska jag släcka". Jag kunde lägga ifrån mig boken när som för att ta upp den lite senare eller dagen efter. Jag kunde också bryta mitt i ett kapitel, och det är väl kanske inget gott betyg.

These broken stars hade ändå något som fick mig att vilja fortsätta läsa för ta reda på vad som skulle hända härnäst. Kanske var det bara fel bok vid fel tillfälle?

I november kommer del två i en planerad trilogi om The Starbound Universe. This shattered world verkar dock vara helt fristående med andra karaktärer. Det kan jag tycka är skönt för jag förstår inte hur författarna ska kunna driva denna berättelsen vidare, den kändes så avslutad när jag slog ihop boken.

Betyg: 
Handling: 3/5
Karaktärer: 3/5
Språk: 4/5
Berättarteknik: 4/5

1 kommentar:

  1. Synd att den inte kunde fånga intresset, det låter både Robinson och Lost om den...

    SvaraRadera