torsdag 20 mars 2014

Barnboksfrukost på Rabén & Sjögren

Idag bjöd Rabén & Sjögren in till barnboksfrukost på vackra Riddarholmen i Stockholm. De senaste månaderna har jag haft annat inbokat varje gång det varit frukost på förlag så nu när det var tomt i kalendern passade jag på att åka ner.


Först ut var Clara Lidström och Annakarin Nyberg som i maj kommer ut med första delen i en ny "gör det själv"-serie för barn, böcker barn kan använda utan inblandning från föräldrar. Böckerna är könsneutrala, inga prinsessor och glittriga cupcakes (tack och lov). De kommer också ha ett miljötänk, ekotänkt och inte innehålla en massa dyra och krångliga ingredienser. Baka är precis som det låter en bakbok, anpassad för lågstadiebarn. Den innehåller härliga lekfulla illustrationer av Katy Kimbell och Li Söderberg, bland annat steg för steg-guider hur barnet ska gå till väga. Även barn som inte är starka läsare ska kunna klara av att baka själva för här är det barnet som ska bestämma! "Släpp loss barnen i köket" som de så fint säger. Jag gillar verkligen tänket som Clara och Annakarin la fram att barn måste få prova sig fram och att det är minst lika viktigt med resan mot målet. Spana in den fina boktrailern här.

Sofia Nordin och Kajsa Gordon är ju båda två välkända barnboksförfattare och nu ger de tillsammans ut boken Harry, Gunnar och presenten. Den här riktar sig mot lågstadiebarn och handlar om syskonen Harry och Gunnar som på en friluftsdag i skolan upptäcker att deras mamma är riktigt duktig på att klättra i berg. De vill ge henne en exklusiv klättringsutrustning i födelsedagspresent men en sådan kostar pengar och det är en bristvara i deras lilla familj. Genom olika påhitt försöker sedan pojkarna att tjäna ihop tillräckligt mycket för att kunna köpa mammans present. Låter som en gullig berättelse som jag blir sugen på att köpa in till bibblan och läsa.


Jag har själv inte läst Den första flickan skogen möter men jag har förstått att den är populär bland tjejerna som kommer och lånar. Nu återvänder Moa Eriksson Sandberg till Hanna och Rydöbruk med Flickan i de vindlande gångarna. Jag känner mig hopplöst efter som inte har läst någon av böckerna, framför allt eftersom de låter väldigt spännande, Moa beskriver dem som "rysare för barn med deckarinslag" och det låter onekligen intressant!

Spännande trilogier med magiska inslag kan jag nog aldrig få nog av. Därför tycker jag Pascale Vallin Johanssons Amargitrilogi låter hur spännande som helst. Första delen i serien, Dömd, utkommer faktiskt i morgon. Lo,  Amir och Vidar kommer som fosterbarn till gården Himmelsfrid som trots namnet är ett riktigt hemskt ställe. Fostermodern har hemska uppfostringsmetoder för att "göra folk av dömda mördare". Alla barnens mammor är nämligen dömda för mord, oskyldigt dömda tror Lo, Amir och Vidar. Frågan är hur de ska bevisa det. De kan ju inte ens ta sig från gården som är inringad med en hög mur med elstängsel. Kanske kan dolda krafter hjälpa dem? Åh, jag tror det här kan bli en riktigt läsvärd serie! Boktrailern kan du förresten se här.

Sist ut var Eva Susso vars Två städer är ett måste på min läslista i vår. En dystopisk postapokalyptisk berättelse för 11-14-åringar, om en kille som är ensam efter att ha överlevt något otäckt. Ett ödsligt landskap där enda sällskapet är en hundvalp, fram tills dess han träffar en lika ensam tjej vill säga. Att plötsligt hitta en hög mur som döljer två städer och en helt segregerad värld. Det känns långt till maj! 

Eva sa förresten något så bra om ålderssättning på böcker "Varför begränsa, de får väl läsa vad de vill?" Jag håller med, bokbranschen men även vi på biblioteken ska alltid vara så duktiga att sortera in böckerna i något slags åldersfack men är det ändå inte innehållet och individen som ska styra?

Det är så kul att det kommer ut så mycket bra barnlitteratur just nu. Underbart härligt säger barnbibliotekarien i mig! Att höra författare prata om sina böcker gör mig inte bara sugen på att läsa mer, jag blir också sugen på att bokprata inför andra så att jag i min tur kan inspirera till läsning! 

Tack Rabén & Sjögren för en trevlig frukost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar