lördag 29 november 2014

Shannon Hale - The Goose Girl


Vissa böcker behöver god tid på sig för att mogna. The Goose girl är en av dem. Jag köpte bokboxen med böckerna i The Books of Bayern i samband med att jag startade bloggen eftersom de fanns med på den omtalade Listan - därefter har boxen blivit stående i hyllan. När jag så i fredags kväll var ensam hemma och på jakt efter nån skön mysläsning fastnade blicken på den här - och sedan var jag som uppslukad!

The Goose girl är en retelling på bröderna Grimms berättelse med samma namn. I kungariket Kildenree föds det en dag en prinsessa som får namnet Anidori-Kiladra Talianna Isilee, kort Ani. Hon föds med slutna ögon och ett ord på sin tunga. Ett ord på ett främmande språk som hon ännu inte bemästrar. Hon växer upp och hennes moster lär henne att prata med svanar och andra fåglar. När sedan ett föl föds med ett ord på sin tunga, Falada, lär sig Ani även hans språk. Men att sticka ut och kunna prata med djur är ingen attraktiv egenskap hos en blivande drottning, så Anis mor bestämmer sig för att gifta bort Ani till kronprinsen i grannlandet Bayern. 

Problemet är att Anis "waiting maid" Selia är trött på att vänta. Under den långa vägen till Bayern begår Anis medföljande vakter myteri och Ani tvingas fly för sitt liv. Selia är helt enkelt ute efter att stjäla hennes identitet. För att överleva tvingas nu Ani ta jobb som gåsaflicka ihop om att kunna komma in i kungahuset och övertyga kungen om sin rätta identitet.

The Goose girl är verkligen ett urexempel på en klassisk saga. Fagra prinsessor, vakter och spännande äventyr. Shannon Hale gör det riktigt, riktigt bra. Jag har inte läst bröderna Grimms THe goose girl, eller Gåsflickan som den uppenbarligen heter på svenska, men jag är riktigt sugen på att försöka leta rätt på den. Det är spännande helt igenom och även om man redan inledningsvis anar hur det ska sluta förtar det inte spänningen. 

Ani är en härlig huvudkaraktär som verkligen genomgår en förändring genom boken. Från en osäker och bortskämd prinsessa till en stark och modig kvinna. Hon tar verkligen tillvara på sin tid i flykt och utvecklas på ett fint sätt. Jag gillar det här med att hon kan prata med fåglar, det är ett kul inslag i boken. 

Även om jag köpte hem boxen efter att ha hittat den på Listan och jag därmed måste ha tyckt att det lät som bra böcker hade jag inte höga förhoppningar på boken. Jag älskar att ha fel! Det här är underbar läsning, tiden bara rusade iväg och jag glömde bort allt, inklusive att jag skulle upp tidigt dagen efter för att jobba... Att The Goose girl hamnat på Listan förvånar mig inte det minsta. Hög kvalitet och underhållande läsning - ge den ett försök, det är boken värd!

The Goose girl återfinns på plats 80 på Listan.
Titel: The Goose girl
Författare: Shannon Hale
Serie: The Books of Bayern #1
Förlag: Bloomsbury
Utgiven: 2005-05
Sidor: 383
Adlibris | Bokus

Betyg: 

1 kommentar:

  1. Hej! Ville bara kolla om presentkortet kommit fram på din mejl?

    SvaraRadera