måndag 24 november 2014

Laini Taylor - Blod & stjärnstoft


Det var en gång en ängel och en djävul
som höll ett önskeben mellan sig.

Och när det knäcktes
splittrades världen i två delar.

OBS! Varning för spoilers om seriens tidigare del. OBS!

För nästan exakt ett år sedan (plus 10 dagar) recenserade jag Laini Taylors Mörk ängel här på bloggen med ord som märklig, krångligt och invecklat. Ändå var det en av de bästa böckerna jag läste förra året. Det var med spänning jag åter gav mig in i Karous märkliga och magiska värld i Blod & stjärnstoft och jag blev inte besviken.

I slutet av Mörk ängel fick Karou äntligen reda på sanningen om sitt liv och om vem hon egentligen är, VAD hon är. Nu försöker hon komma underfull med hur hon ska använda dessa sanningar och hur långt hon är redo att gå för att söka hämnd för vad som har hänt hennes folk. Akiva försöker hon att glömma.

Akiva har återvänt som soldat i serafernas här, övertygad att Karou är död. Serafernas ledare är fast besluten att utrota kimärerna, en gång för alla. Akiva kämpar dock med sitt samvete, han vet ju om att kimärerna inte är de monster som alla tror att de är. Men som bastardsoldat i en hatisk armé har man inte mycket att säga till om.

Som jag längtade efter att få läsa Blod & stjärnstoft. Jag var så nyfiken över vad som skulle ske. Tyvärr tog det mig ett bra tag att komma in i boken, mycket från förra boken hade fallit i glömska så jag hänge inte helt med. Samtidigt vet jag att jag hade precis samma upplevelse av Mörk ängel – inledningen var svår att komma igenom men sen går det inte att sluta läsa!

Språket är helt fantastiskt, magiskt på något sätt. Och fantasirikedomen i boken, wow! Dessutom bara älskar jag faktumet att Karou tar över efter Brimstone som återskapare – den hade jag inte räknat med! Så coolt! Sen förstår jag helt enkelt inte hur steget mellan ett halsband med tänder och en helt ny kropp fungerar – någon som kan tala om det för mig? Hon har ett halsband, hon framkallar smärta hos sig själv och voila – en ny kropp?! Märkligt! Fast det kanske inte är meningen att jag ska förstå det där…

Blod & stjärnstoft är en mörk berättelse om ett brinnande krig, omöjlig kärlek och ett hat som förgör allt i dess väg. Det blir aldrig händelselöst eller långtråkigt och när jag väl kommit in i boken kunde jag som sagt inte lägga den ifrån mig, jag var helt försvunnen in i Taylors värld med änglar och monster. Självklart avslutades boken med en rejäl cliffhanger och hur jag ska klara ytterligare ett år utan att få reda på upplösningen kringgår mitt förstånd. Sannolikheten är rätt stor att jag kommer försöka få tag på avslutande Dreams of Gods & Monsters på originalspråk långt innan nästa höst!

Titel: Blod & stjärnstoft
Författare: Laini Taylor
Serie: Önskemånglarens dotter #2
Förlag: Bazar (Rec-ex, tack snälla!)
Utgiven: 2014-10
Sidor: 462

Betyg:

1 kommentar: