onsdag 19 november 2014

Johanna Lindbäck - Kanske ihop


I Lite ihop mötte vi Majken för första gången. Då övertygade hon den nya killen Ivan i parallellklassen att de skulle låtsas typ vara lite ihop, sådär så Majken återigen blev någon att räkna med av bästisen Tessan som nu bara bryr sig om killar. Det funkade jättebra och nu i Kanske ihop är "projektet" i hamn. Men vad händer när Majken fortfarande blir alldeles pirrig av att vänta utanför Ivans klassrum på rasten, inte kan sluta tänka på honom och pratet funkar så himla bra? När Majken börjar inse att hon kanske vill vara ihop, på riktigt!

Fantastiska, fantastiska Johanna Lindbäck! Hon lyckas alltid få till det där pirret jag eftersöker i barnlitteratur, beskriver känslor på ett helt unikt sätt. Jag satt och mös under hela läsningen, fnissade och kände mig lika pirrig som bokens Majken gör. Jag hittade hela tiden nya stycken att läsa högt för sambon som försökte fokusera på sin egen bok... Allt är så otroligt träffsäkert. Första kärlekspirret, fnurran på tråden med forna bästa kompisen Tessan, det där att växa ifrån varann - och kanske växa ihop. Det är helt enkelt en bok jag önskar hade funnits när jag gick i sexan.

Det är även så skönt med trygga, stabila vuxengestalter. Både föräldrar men även Izzy såklart, Majkens fiollärare som även förekom i Lite ihop. Som har sina sporrande samtal, som finns där och ger tips och råd. Jag gillar sånt, i allt för många ungdomsböcker idag möter vi trassliga vuxna som inte har tid för barnen i sin närhet, ibland behöver jag bara få läsa om det normala.

Det enda negativa med Kanske ihop är att den tar slut allt för fort! Jag vill läsa mer! Får jag lägga in eget önskemål så vill jag att Ivan ska få en egen bok, för vilken mysig kille han verkar vara. Samtidigt vill jag gärna fortsätta få följa Majken, hon är verkligen en helmysig berättarröst!

Tror minsann att det är dags för en Lindbäck-drive på jobbet igen! =)

Titel: Kanske ihop
Författare: Johanna Lindbäck
Serie: Lite ihop #2
Förlag: Lilla Piratförlaget
Utgiven: 2014-10
Sidor: 187
Adlibris | Bokus

Betyg:

1 kommentar:

  1. Hej Theres!
    Vill du vara med på min Augustprisenkät om barn&ungdomspriset?

    Samma frågor som förra året, och precis som då kan man själv välja om man
    vill svara på alla eller inte.

    Frågor:
    1. Vilken bok/författare tror du kommer att vinna Augustpriset barn&ungdom
    och varför?
    2. Vilken vill du ska vinna? Varför?
    Och för de som vill:
    3. Vilket bidrag tror du vinner Lilla Augustpriset?
    Kommentera gärna här och/eller Maila mig på mrs@seasword.com
    Om du vill se några exempel från förra året så klicka på länken nedan och
    scrolla förbi det översta inlägget.
    http://www.boktjuven.com/search/label/Augustpris2013

    SvaraRadera