onsdag 5 november 2014

Jen Minkman - The Island collection

Jag blev konstant förvånad när jag läste The Island collection. Boken har en minst sagt intressant intrig. Den inledande The Island utspelar sig på en ö mitt i havet som någon som helst kommunikation med resten av världen. Ön som befolkas av två samhällen delas på mitten av en mur som invånarna inte gärna korsar. På ena sidan bor "The Believers". Där tvingas barnen lämna sina föräldrar den dagen de fyller tio år, då anses de vara vuxna. De hänvisas till herrgården där alla ungdomar bor tillsammans och där de lär sig överlevnadsknep och att ta vara på sig själva. Bland dem finns bokens huvudkaraktär Leia. Hon är van vid deras sätt att leva men har samtidigt alltid varit nyfiken på vad som döljer sig bortanför muren, där "The Fools" lever. En dag möter hon Walt, en kille i hennes ålder som kommer från andra sidan muren... Hon inser också att det finns ett annat sätt att leva. Men alla i hennes omgivning ser inte på det med blida ögon...

Leia. Någon som genast kan dra en koppling till en film? Just det, Star Wars. Film-serien om Luke och Leia och "the father" spelar en väldigt viktig roll i den här trilogin men kanske inte som man kan vänta sig. Vad sägs om en hel religion baserat på detta? Skratta inte, det är sant! Kan du dina Star Wars-filmer drar du tidigt dessa kopplingar, har du inte sett dem ber jag om ursäkt, då har jag nog pajat storyn för dig... Det är flummigt men samtidigt funkar det och jag kunde inte gissa mig till hur alla trådar skulle vävas samman. Det är faktiskt riktigt smart gjort! Ja, det blir lite väl klyschigt ibland och det blir stundom lite dallrigt men i det stora hela tycker jag det är intressant och spännande läsning. Helt klart en nytolkning av en dystopi.

Jag tyckte verkligen om Jen Minkmans språk. Jag slängdes direkt in i handlingen och kunde inte lägga ifrån mig boken. Det var såklart toppen att få hela trilogin serverad på en gång i en samlingsutgåva för jag kunde inte sluta läsa. Var och en för sig är böckerna dessutom väldigt korta, den kompletta trilogin sträcker sig bara över 387 sidor, så att läsa en i taget skulle nästan kännas lite ynkligt.

The Island Collection är inget mästerverk men passar dig som vill läsa en överlevnadsbok i modern och udda tappning. Är du dessutom Star Wars-fan kommer du definitivt att dra på smilbanden.

Titel: The Island Collection
Författare: Jen Minkman
Förlag: Jen Minkman(?) (rec-ex från Netgalley)
Utgiven: 2014-07
Sidor: 387 (e-bok)
Goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar