måndag 18 maj 2015

Sarah Dessen - Saint anything


Sarah Dessen är en författare jag har dubbla känslor till. Jag älskar att läsa Dessen på svenska och jublar varje sommar när en ny översatt bok kommer ut. Men på originalspråk har jag haft riktigt svårt för henne. Jag känner att språket flyter inte på alls lika bra, kanske för att jag är van vid att läsa det på svenska? Jag blev ändå nyfiken på hennes nya Saint anything eftersom jag läst att den skulle vara annorlunda och betydligt mörkare. Titta bara på omslaget, vilken kontrast till de vanligtvis somriga och pastelliga omslag vi är vana vid att se. Jag fick fortfarande kämpa med språket men jag kom att tycka väldigt mycket om Sydney och hennes liv.

I hela Sydneys liv har allt kretsat kring den äldre brodern Peyton. Han är snygg, populär och färgglad och tar upp hela rummet när han är i det. Men han har också problem med alkohol och i bokens inledning döms han till 18 månaders fängelse efter att ha kört rattfull och då kört på en kille som skadats allvarligt. Sydney känner det som att hon är den enda som tänker på den påkörda killen. Hennes mamma kan inte acceptera att hennes son sitter i fängelse, hon planerar och lägger sig i och lägger skulden på killen som inte borde varit ute och cyklat så sent... typ. Hon uppskattar alla som håller med henne, Peytons sliskiga kompis Ames till exempel som ger Sydney kalla kårar.

För att starta om på nytt har Sydney valt att byta high schol, från privatskolan där alla vet vem hon - och hennes bror - är, till den betydligt större Jackson High School där hon hoppas vara mer anonym. Det är där hon träffar Layla och hennes bror Mac och tas upp i den kaotiska och varma familjen Chatham. Layla som drar med henne in i gänget, som är helt tokig i pommes frites och som gör ätandet av dessa till en hel vetenskap. Och Mac, snygg, rolig och omtänksam och som får Sydney att känna sig sedd för första gången i sitt liv. Sedd för den hon är och inte för vem hennes bror är och vad han har gjort.
“I was used to being invisible. People rarely saw me, and if they did, they never looked close. I wasn't shiny and charming like my brother, stunning and graceful like my mother, or smart and dynamic like my friends. That's the thing, though. You always think you want to be noticed. Until you are.”
Att Sarah Dessen kan skriva småmysiga somriga berättelser om ung kärlek och vänskap är ingen hemlighet. Det har hon bevisat att hon kan. Därför tycker jag det är så spännande att läsa något nytt. Saint anything är som nämnt mörkare än Dessens tidigare böcker men hennes fantastiska förmåga att teckna levande karaktärer är densamma! Den här gången är det i första hand inte huvudkaraktären Sydney som är strulig som i många andra av Dessens böcker utan hennes familj och framför allt hennes bror. Sydney hamnar hela tiden i skymundan av sin bror så när han hamnar i fängelse blir hon nästan glad, kanske kan hon nu få lite av moderns uppmärksamhet men icke. Mamman är helt förlorad i kampen att få besöka och ringa till sin son, hon beter sig nästan som han är på läger och faktiskt inte sitter i fängelse för ett grovt brott. Jag blir så otroligt arg på henne och önskar i bland att jag kunde skrika åt henne att skärpa sig. Där har hon sin dotter som kämpar för att bli sedd, lyssnad på och så väljer hon att blunda. Hon väljer att göra saker för att de är för "Sydneys bästa" men utan att faktiskt ta in hur dottern känner. Morr, blir arg bara av att skriva det här. Jag blev som sagt arg när jag läste men kunde ändå inte låta bli att sitta och hoppas att Sydney och hennes mamma skulle lära sig komma överens innan boken tog slut.

Pappan stänger bara av och sluter in sig i sig själv, vågar inte säga emot sin fru och gör allt för att hon inte ska bli upprörd. Redan första gången Ames, kompisen brodern träffat på rehab, kommer in i bilden får jag rysningar längs ryggraden. Han är så otroligt behaglig att jag hela tiden bara sitter och väntar på att något allvarligt ska hända. Att mamman inte märker något tycker jag är fullständigt galet! Att skildra karaktärer en tycker om kan många författare göra men att skildra de där som verkligen totalt ger en rysningar längs hela ryggraden - det kräver en skicklig författare!

Dessen tar upp en hel del tunga ämnen i den här boken, framför allt i bokens andra hälft. Men jag ska inte avskräcka er med att skriva att det är helt och hållet en mörk bok. Den som är ute efter det klassiska Sarah Dessen, det vill säga vänskap och relationer, kommer definitivt att få sitt lystmäte mättat. Jag pratar om vänskapen mellan Layla och Sydney men så klart även om Mac. Det som ändå är väldigt härligt med den här boken är att även om det är fint att följa känslorna växa mellan Sydney och Mac - de är så söta ihop - är det vänskapen med Layla som betyder mest, som är mest utvecklande i berättelsen. Saint anything är en fin berättelse om vad sann vänskap verkligen handlar om.

Saint anything kan vara Dessens allra bästa, och det är ett gott betyg för jag har verkligen tyckt om samtliga av hennes tidigare böcker som jag har läst!

Titel: Saint anything
Författare: Sarah Dessen
Förlag: Penguin books
Utgiven: 2015-05
Sidor: 417
Adlibris | Bokus

1 kommentar:

  1. Vad roligt att hon skrivit något annat än hon brukar och du gillade det! Det gör mig ännu mer intresserad av att läsa boken :)

    SvaraRadera