måndag 11 maj 2015

Annette Herzog & Katrine Clante - Pssst!

 

Ibland stöter man på en bok som går rakt in i hjärtat. Som påverkar en väldigt hårt och lämnar en med en känsla av att författaren har skrivit boken till precis just mig. Pssst! är precis en sådan bok.

Det är en bok om att växa upp, om att undra "Vem är jag?" Som tar upp funderingar om varför man inte känner sig själv bättre, man tillbringar ju trots allt dygnets alla 24 timmar med sig själv.


Jag köpte mitt ex av boken efter att ha lyssnat på ett seminarium på LitteraLund med Annette Herzog och Katrine Clante tillsammans med Julien Neel (skaparen av Lou!), ett samtal som leddes av Anna Hjerpe. Böckerna liknar varandra en hel del i det att både Pssst! och Lou!-böckerna handlar om identitetsfrågor i mellanåldern. Viktigt är också, vilket Julien Neel betonade, att det handlar OM tjejer, det är nödvändigtvis inte böcker enbart FÖR tjejer. Den missen gör många!

Pssst! kan tolkas som en dagbok men bör nog mest ses som en scrapbook, det finns många olika delar och varje kapitel utforskar nya sätt för texten och illustrationerna att samverka. Det är bland annat det jag tycker är så spännande. Vissa sidor består uteslutande av serierutor - med eller utan prat bubblor - medan andra består av löpande text med en bild eller illustration vid sidan om. Det hela är ett collage av olika tekniker och berättarsätt och det känns väldigt nytänkande och uppfriskande!

Ett uppslag som fastnade extra väl i mitt minne är det där Viola jämför sig själv med en citronfjäril - citronfjärilen genomgår faserna ägg, larv, puppa, vuxen citronfjäril medan Violas faser snarare är baby, liten flicka pubertetsflicka och vuxen. Liknelsen är så spot on och väldigt rolig.

Illustrationerna av Katrine Clante är lite sådär fulsnygga. De är inte alltid helt perfekta men det gör att jag bara gillar det mer. De förmedlar verkligen budskapet och kopplingen mellan text och bild känns helt klockrent. Det känns som att författare och illustratör har gjort det här tillsammans, det ena hade inte klarat sig utan det andra.

Pssst! är en fin bok och jag hoppas kunna sätta den i händerna på många läsare framöver, det är en bok som behövs och som dessutom är ett väldigt fint komplement till de helt sönderlästa exemplaren av Lou! på biblioteket!


Titel: Pssst!
Författare: Annette Herzog
Illustratör: Katrine Clante
Förlag: Wibom Books
Utgiven: 2015-03
Sidor: 95

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar