fredag 15 maj 2015

Annelie Salminen - Modingarna och alfabetet


Idag är det säkert många av er som plockar ut en extra ledig dag, klämdag och allt. Själv jobbar jag både fredag och lördag men är lika glad för det. Nästa helg vankas det nämligen kalas och därefter bär det av till mitt älskade Italien!

Men nog om det. Nu är det dags för en bok som legat i dåligt samvete-högen i flera veckor. Den där högen tycks bli bara större och större så dags att beta av den!

Modingarna och alfabetet beskrivs som en normmedveten alfabetssaga utan stereotypa bilder och texter. Den ska vara inkluderande och stärka självkänsla, öva motorik, stavelser och rim. Här får vi möta Modingarna, ena lustiga varelser som hjälper barnen att lära sig alfabetet. Och det är väl inte dumt alls?

Alfabetssagor brukar gå hem hos de flesta barn. De tycker det är spännande med bokstäver och hur de hör samman. Modingarna är dessutom riktigt söta och coola. Illustrationerna av Ida Rosén Branzell är väldigt detaljrika och det finns hur mycket som helst att titta på. Jättelånga armar, eller kanske korta men istället fyra stycken? En liten kanin som dyker upp på varje uppslag, kan du hitta den?

Tyvärr tycker jag att sidorna där alfabetet presenteras med fyra bokstäver åt gången - versaler på ena sidan och gemener på andra - stoppar upp läsningen och gör den ryckig. På ett sätt hade jag önskat att dessa sidor kom ihopsamlade i bokens slut så själva rimsagan hade presenterats sammanhängande. När jag testade boken på min 4-årige systerson var det just sidorna dessa "bokstavssidor" som fick honom att tappa intresset för boken.

Boken har däremot kommit som en interaktiv app och det som jag inte tycker funkar i bokform passar perfekt som app! Bokstavssidorna borttagna och barnet får istället leta rätt på var bokstäverna finns på sidan, klicka på dem och uppläsaren ljudar dem och konturerna fylls i på sidans nederkant. Även andra detaljer i bilderna är klickbara med roliga ljud. Kul!


Med boken kommer en cd-skiva där texten är tonsatt av Magda Andersson. Själv kan jag tycka att sången är lite entonig men jag skulle gissa att barn älskar det! I appen kan en dessutom få se hur texten kan dansas. Det är peka mot himlen och tårna, snurra runt och vifta. Dessutom finns det med video där sången teckentolkas. Det finns med andra ord ett enormt mervärde med appen.

Jag trodde inte jag skulle skriva det, men här gillar jag faktiskt boken mer som app än i bokform. Vissa böcker är som gjorda för att vara interaktiva och det här är definitivt en av dem.

Titel: Modingarna och alfabetet
Författare: Annelie Salminen
Illustratör: Ida Rosén Branzell
Förlag: AS Förlag
Utgiven: 2014-11
Sidor: 36
AdlibrisBokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar