tisdag 6 januari 2015

Att slukas av en serie - Cass x 3

Äntligen står jag på benen igen efter en minst sagt darrig inledning på nya året. Darrig genom förkylning men minst sagt positiv för läsningen för hittills i år har jag läst 6 böcker! De första höll mig klistrad vid sidorna tills sista meningen var läst...


OBS! Varning för spoilers från tidigare delar i serien!

The Elite


35 tjejer har blivit sex och intrigerna tätnar, tävlingen om prins Maxons hjärta är nu på blodigt allvar. Samtidigt börjar det gå upp för America att allting inte riktigt är som det ska med landet Illéa och sättet det styrs på...

Del två i en tänkt trilogi kan ofta råka ut för det klassiska mellanbokssyndromet, att det blir en transportsträcka. Så är definitivt inte fallet med The Elite. Det händer saker hela tiden och som läsare får man inte många lugna stunder. America fortsätter att vela mellan Maxon och Aspen vilket är något irriterande (är SÅ trött på kärlekstrianglar) men samtidigt växer en ny självsäkerhet fram hos henne.

Nya oväntade vändningar sker hela tiden och det går inte att slita sig från boken, knappt ens för att äta eller sova. Tur att jag läste under perioden med mest hosta och snuva som höll mig sömnlös på nätterna, haha.

Titel: The Elite
Författare: Kiera Cass
Förlag: Harper Teen
Utgiven: 2013-04
Sidor: 323
Adlibris | Bokus

The Selection stories: The Prince & The Guard


Jag brukar egentligen inte läsa mellanböcker, men när jag köpte serien hade cdon "2 för 100 kr" erbjudande vilket gjorde det billigare för mig att köpa alla 4 böckerna istället för de tre ordinarie böckerna i serien. Hur den logiken fungerar förstår inte jag men så är fallet med internetaffärer ibland.

I The Prince får vi följa Maxons PoW från livet innan The selection fram tills dess att tävlingen pågått ett tag. Det var trevligt att få lära känna honom lite närmre och få höra hans tankar om första träffen med America som ju var lite över det vanliga, haha.

The Guard handlar istället om Aspen och livet som vakt på palatset. Händelserna här sträcker sig genom både bok ett och två så jag rekommenderar dig att läsa de första två böckerna innan du läser denna långnovell. Jag blir här bara mer och mer irriterad över Aspen, jag tycker inte att han är särskilt schysst!

I boken finns även lite bonusinnehåll i from av intervju med Kiera Cass, huvudkaraktärernas släktträd och playlists. Lite smånördiga saker sådär för den äkte fangirlen. Just nu - jag med andra ord!

Titel: The Selection stories: The Prince & The Guard (+ massa extramaterial)
Författare: Kiera Cass
Förlag: Harper Teen
Utgiven: 2014-02
Sidor: 227
Adlibris | Bokus

The one


Slutet på The Selection närmar sig. Rebellernas anfall mot palatset intensifieras och det är en evig kamp för överlevnad. En natt blir America kallad till ett hemligt möte. Nu handlar det inte enbart om att bestämma sig vem hennes hjärta tillhör utan det handlar också om att rädda sig själv och landets säkerhet. 

The One kom att bli min favorit i trilogin. Det är inte ofta jag tycker sista delen är den starkaste men den här innehåller så mycket. Det är kämpaanda, action, kärlek och svek i en aldrig sinande ström. Dessutom älskar jag Americas utveckling, att hon mer och mer vågar stå upp för sig själv och inser att hon har oanade talanger. Ingenting är vad det först antas vara och livet råkar än en gång ut för oväntade vändningar. Superspännande med andra ord!

Titel: The One
Författare: Kiera Cass
Förlag: Harper Teen
Utgiven: 2014-05
Sidor: 323
Adlibris | Bokus

Det kommer mera!


I mars kommer ännu en mellanbok ut, The Queen & The favorite som handlar om drottning Amberly's selection och om Marlee. Jag brukar inte läsa mellanböcker men jag är riktigt, riktigt sugen på att köpa den här. Känns om den ultimata uppladdningen inför maj när del fyra i serien kommer. En fortsättning som var oväntad och som alla inte är helt överförtjusta i tanken på, men som jag ser fram emot med spänning. Det är en bok som utspelar sig 20 år framåt i tiden, The Heir. Än är inte sista ordet skrivet om Illéa och Keira Cass på den här bloggen, det kan jag utlova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar