torsdag 29 januari 2015

Ali Novak - My life with the Walter boys


Man kommer över böcker på lite olika vägar. Jag hade inte hört talas om My life with the Walter boys men så fanns den med på nomineringslistan till Goodreads Choice Awards 2014 i kategorin Best Young Adult Fiction of 2014 och mitt lässug var väckt.

Jackie Howards familj har dött i en bilolycka. Nu är hon ensam kvar i New York-lägenheten och det går ju inte. Istället ska hon nu bo hos sin nya förmyndare Katherine som råkar bo mitt på vischan i Colorado. Långt bort från den ordningsamma vardag perfektionisten Jackie är van vid. Det låter ju som något man läst förut. Men, inte nog med det. På planet till Colorado berättar Katherine att hon har tolv söner! De äldsta killarna visar sig dessutom vara snygga som gudar hela bunten. Högljudda, skitiga och irriterande, men snygga. Dessutom utan någon som helst respekt för Jackies privatliv. En inte helt lätt situation att anpassa sig till.

Efter flera tyngre böcker var det otroligt skönt att öppna en bok jag kunde plöja igenom på en kväll. Som lät sig matas på och som inte gick att släppa. En typisk contemporary med allt vad det innebar och en riktigt bra sådan.

Jackie är min raka motsats, ett riktigt kontrollfreak. Hennes föräldrar var rika och framgångsrika och hon ville leva upp till deras höga krav. Prydlig klädsel är ett måste och hårband till håret. Hon konstaterar inledningsvis att hon inte äger några jeans och hon är van vid att klä upp sig till middag. Att hamna hos the Walkers är med andra ord en chock. Tolv pojkar (egentligen är Parker en tjej men det vill hon inte kännas vid) i åldrarna 5-21 är lika med kaos. Framför allt eftersom de anser att hon kommer och inkräktar. Inte det lättaste att handskas med när Jackie dessutom ständigt kampas med sorgen och saknaden efter sin familj. 

My lite with the Walter boys är fylld av tonårsångest, sorgen över att ha förlorat sin familj, frågan om man har rätt att vara lycklig när familjen inte längre lever och såklart hormoner.  För som ensam (snygg) tjej bland ett gäng jämngamla killar blir det såklart rivalitet. Lätt klyschigt men det än ändå väldigt fint berättat av Ali Novak. Jag faller såklart direkt för struliga brorsan Cole som efter en olycka mest ställer till det för sig. Han är jobbig, strulig och oschysst mot alla tjejer i sin närhet men han är ju så tydligt besvärad av något. Fast vad är det med YA-författare och detta ständiga behov av att berätta hur snygga alla karaktärer är? Är någon alldaglig nämns såklart också detta mycket tydligt. Det är faktiskt nästan lite tröttsamt.

Jag gillade vad jag läste, Ali Novak var en trevlig ny bekantskap som jag varmt kan rekommendera. En liten varning bara! Har du ledsnat totalt på kärlekstrianglar? Då ska du nog undvika den här!

Titel: My life with the Walter boys
Författare: Ali Novak
Förlag: Sourcebook fire
Utgiven: 2014-03
Sidor: 354
AdlibrisBokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar