fredag 20 juni 2014

Sju sorters böcker - en alternativ midsommarbukett

Arholmas unika midsommarstång. 
Det är midsommarafton och den blomstertid nu kommer, hon har blommor i sitt hår och dina färger var blå. Som tradition bör ska en bukett plockas med sju sorters blommor. Men eftersom jag redan funnit min prins kör jag min egen variant med sju sorters böcker i stället:


Bilderbok
Benjamin Chaud - Lilla Björn på semester
Förvisso är det i den här bilderboken snart jul och snön faller - men snart befinner sig björnarna på ett kryssningsfartyg som tar dem till en solig söderhavsö och sol är ju lika med semester och det förknippar jag med sommar! =)

Contemporary
Morgan Matson - Fyra dagar fyra nätter
Jag har nämnt Matsons nyabok flera gånger nu men anledningen till det heter ju Fyra dagar fyra nätter och är en fantastisk berättelse om en kille, en tjej och en road trip tvärs över USA. Lägg till en massa play lists med bra musik och vi har en riktigt bra och somrig bok som jag ska göra mitt bästa för att hålla utlånad i sommar! Här av er om ni vill ha länken till min spotify-lista med all musik som nämns i boken =)


Fakta
Jenny Damberg - Nu äter vi!
Det är trots allt midsommar. I dagar planerar man vad som ska finnas på sill-lunchen och grillningen på kvällen. Den här boken längtar jag efter att läsa, ligger högt högt upp i högen. Och sen är den ju gulblå också och hade större delen av Sveriges befolkning fått välja skulle midsommarafton vara vår sanna nationaldag, för så mycket mer svenskt kan det väl inte bli?



Fantasy
George R.R. Martin - The game of thrones
Nej, jag har inte läst böckerna. Nej, jag kommer förmodligen inte heller att läsa dem, trots att de står så fint i vår bokhylla. Men TV-serien är ju så sjukt spännande och jag längtar redan efter att nästa säsong ska sändas!


Historisk
Michelle Magorian - En liten kärlekssång
Sommaren 1943, en liten badort i England. Kriget pågår för fullt och systrarna Rose och Diana har sänts dit för att slippa undan krigets fasor. Det handlar om att växa upp, finna sig själv, finna kärleken. Och Michelle gör det så otroligt bra!


Kokbok
Linda Lomelino - Lomelinos tårtor
En helt fantastisk tårtbok, med tårtor som ser avancerade ut men faktiskt är relativt enkla att baka. Håll utsikt imorrn efter recension. Och jag varnar redan nu för läckra bilder, har hittills bakat fem tårtor ur den!


Poesi
Lang Leav - Love & Misadventures
Jag låter Lang's poesi tala för sig själv. Så vackert, så elegant. Så träffsäkert!

ART AND BOOKS
Without a doubt,
I must read,
all the books
I've read about.

See the artworks
hung on hooks,
that I have only,
seen in books.




Åh vilken fin bukett jag plockade ihop! Hur ser din bukett ut om du får bestämma?

Glad midsommar kära läsare!

3 kommentarer:

  1. Åh, vilket roligt inlägg, och glad midsommar! :)

    SvaraRadera
  2. Älskar Magorians bok! Så fin!

    SvaraRadera
  3. Kul bukett! Jag är dålig på genrer, så jag skulle nog ite kunna plocka 7 olika...

    SvaraRadera