onsdag 4 juni 2014

Ännu en bokig enkät :)

Hittade en rolig enkät hos Carro för ett bra tag sedan och idag kände jag att det var dags för en liten enkät igen. Jag har tagit mig friheten att översätta frågorna till svenska.


1. Vilken bok har funnits längst i din bokhylla?
Tyvärr har jag de flesta av mina barndomsböcker nerpackade - det finns en gräns för hur mycket man får plats med i en liten tvåa - men mitt slitna pocketexemplar av Godnatt mister Tom har hängt med sedan mellanstadiet.

2. Vad läser du just nu, vilket är din senast utlästa bok och vilken bok kommer du läsa härnäst?
Just nu läser jag The Geography of You and Me av Jennifer E. Smith som jag fick som digitalt läsex från Netgalley. Senaste boken jag läste ut var The Coldest Girl in Coldtown av Holly Black (recension är på väg) och härnäst har jag tänkt ge mig på den klassiska The darling buds of may av H.E. Bates som en del i min Läs ett år-utmaning. Den uppmärksamme noterar att maj är slut men boken blev försenad så jag kör maj några dagar till!

3. Nämn en bok alla andra tyckte om men som du själv hatade.
Hatar är ett allt för stort ord men jag kan inte säga att jag blev särskilt förtjust alls i Jellicoe Road. Det var bara ren envishet som gjorde att jag tog mig igenom den.

4. Nämn en bok du regelbundet säger du ska läsa, men som förmodligen kommer förbli oläst.
Dit måste nog Den hemliga historien förpassa sig för den har stått bra länge i bokhyllan nu och än så länge har jag inte tagit mig förbi sida 50.

5. Vilken bok sparar du till "pensionen"?
Ingen jag kan komma på idag, jag tror på spontanläsning, inte "läsa vid specifik tidpunkt"-läsning.

6. Sista sidan: läsa den först eller spara den till slutet?
Vänta till sist såklart. Annars förstörs ju hela spänningen!

7. Författarens tack/acknowledgements: slöseri med bläck och papper eller intressant att läsa?
Tycket det beror på hur de är utformade men oftast skipper jag att läsa dem helt och hållet.

8. Vilken karaktär skulle du vilja byta plats med?
Cath i Fangirl - jag gillar hennes lilla universum och de vänner hon får.

9. Har du en bok som påminner dig om något specifikt i ditt liv (en person, en plats, en tid)?
The Poisonwood Bible av Barbara Kingsolver kommer för alltid vara starkt förknippat med kyrkans gästhus i Mzuzu, Malawi.

10. Nämn en bok du fick/skaffade på ett intressant sätt.
Intressant... Hu vad jag känner mig tråkig för kan bara tänka på vanliga bokköp eller fynd i bokbytarhögar och det är ju inte särskilt spännande...

11. Har du någon gång gett en bok till en specifik person av en speciell anledning?
Kanske en dum fråga till en bokälskande bokbloggare tillika bibliotekarie. Jag sprider ju ständigt böcker omkring mig. Förr eller senare exploderar jag tryckte jag i handen på min icke-läsande lillasyster när hon började prata om att hon läste Kristian Gidlunds texter. Allt för att uppmuntra till läsning :)

12. Vilken bok har varit med dig till flest platser?
Räknas almanackan? ;) 
Mitt problem ibland är att jag läser så fort. Det brukar innebära att tar jag med mig böcker någonstans brukar de vara utlästa innan jag kommer hem och därmed få stanna kvar hemma. Så det är inte många böcker som varit på fler än ett till ställe. (Vilket tråkigt svar!!!)

13. Nämn en "måste läsa"-bok du hatade under gymnasiet men som inte var så dum tio år senare.
Hm, det är ju inte riktigt så att jag blivit gammal nog att plocka upp en av de böcker jag hatade under pluggtiden, jag tyckte ju verkligen inte om den då så varför läsa igen? Så är känslan än så länge.

14. Vad är det konstigaste du har hittat i en bok?
Jag får rysningar när jag tänker på den här frågan. På ett bibliotek kan man verkligen stöta på både det ena och andra. Vad sägs om en bit salami till exempel? Vissa böcker vi får in vill man knappt ta i med tång. Värsta saken var nog när jag gick igenom bilderbokstrågen och hittade en bilderbok som var indränkt i kattkiss. Kanske inte så mycket ett föremål men fy vad äckligt!

15. Begagnat eller splitter nytt?
Alltså jag önskar jag kunde charmats mer av gamla böcker men jag verkligen älskar nya böcker. Det är något med doften och framför allt ljudet när man öppnar en ny bok! Underbart!

16. Stephen King: litterärt geni eller folkets opium?
King skriver verkligen inte alls min typ av böcker, jag har nog bara läst en eller två av hans böcker, så jag kan inte uttala mig.

17. Har du sett en film du gillade bättre än boken?
Det finns flera. Jag gillar till exempel verkligen filmatiseringarna av Nicolas Sparks böcker men kommer inte ens igenom den nedskrivna versionen. Men ska jag nämna ett exempel måste det nog bli BBC:s produktion av Stolthet och fördom.

18. Vilken bok skulle ALDRIG ha blivit introducerad till celluloid?
Oj, det finns väldigt många böcker att välja mellan. Ibland funderar man verkligen hur förlagen tänkte när de valde att ge ut vissa böcker. Kommer inte på någon specifik titel just nu dock.

19. Har du läst någon bok som har gjort dig hungrig? (kokböcker exkluderat)
Hungrig och hungrig, Lyckans café av Judi Hendrick fick mig i alla fall fruktansvärt sugen på att äta och baka bröd!

20. Nämn en person vars boktips du alltid tar på allvar.
Min yngre kollega Matilda och jag har väldigt lik boksmak, brukar kunna ses rätt tydligt på våra betygsättningar. Nämner hon en titel är det nästan garanterat att även jag tycker om, tycker mycket om till och med!

1 kommentar: