måndag 16 juni 2014

Långt nere på havets botten...

... är det inte bara fina fiskar som simmar. Eftersom jag de senaste månaderna har läst två böcker som båda handlar om havet och båda är första delen i serier för slukaråldern tänkte jag det var passande att slå ihop recensionerna till ett inlägg.


Titel: Ingo: en värld under ytan
Författare: Helen Dunmore
Förlag: Damm
Utgiven: 2007-01
Sidor: 283
Adlibris | Bokus

Sapphires pappa försvinner under en fisketur - trots havet är lugnt den dagen och han är en kunnig simmare. Alla tror att han är död men Sapphire tvivlar. Tänk om legenden om havsjungfrun är sann, så måste hennes pappa finnas någonstans därute. För det är något märkligt med havet. Sapphires mamma har förbjudit Sapphire och hennes bror att själva gå ner till vattnet. Men havet kallar på henne. Och en dag ser hon en pojke sitta på en klippa i vattnet. Han måste ha simmat för medan han har bar överkropp ser det ut som han har en nedrullad våtdräkt på sig...

Ingo förvirrar mig. den handlar inte alls om det jag förväntade mig, och jag får inte helt grepp om berättelsen. Sapphire är en svår karaktär, jag tänker hela tiden att hon borde vara i 16-års åldern men det verkar som att hon inte är mycket äldre än 11 år. Det händer egentligen inte så mycket i boken, utan den känns delvis som en presentation av havsriket Ingo, inför kommande delar i serien. Det finns självklart spännande inslag och jag är nyfiken på vad som kommer hända med Sapphire men jag tror ändå att det kommer dröja innan jag läser nästa del i serien som heter Tidvatten: när jorden svämmar över.

Betyg:


Titel: Mörkt liv
Författare: Kat Falls
Förlag: B. Wahlströms
Utgiven: 2011-04
Sidor: 234
AdlibrisBokus
Våldsamma jordbävningar har fått större delen av jordens landyta att hamna under vatten. Kvar finns bara små landsnuttar bebyggda med överbefolkade höghus. För ca 16 år sedan lyckades några forskare komma på ett sätt att bosätta sig på havets botten, där finns det gott om plats.

Ty är det första barnen som fötts under ytan. Han drömmer om att få muta in sin egen mark när han fyller arton och kan inte med sin vildaste fantasi föreställa sig hur det skulle vara att leva på ytan. Så en dag hittar han en övergiven ubåt på en av sina upptäcktsfärder. Väl inne i den märker han förskräckt att väggarna är täckta av blod och att han inte är ensam där inne. Han möter Gemma, en tjej från ovansidan som letar efter sin bror. Så skakar ubåten till - piraterna som härjar omkring bland nybyggarnas gårdar har också upptäckt ubåten...

Mörkt liv innehåller en hel del intressanta tankegångar. Går det leva under vattnet och hur skulle det påverka oss? Vart skulle människor ta vägen om vattennivåerna skulle höjas, vår planet består ju redan av en hel del vatten om man säger så. Det är spännande att se nybyggarnas värld målas upp, med sina gårdar, luftbubbel-staket, fiskar som husdjur och stora undervattensplantager. Ty är en intressant karaktär men min bild av hans utseende är lite vagt, jag får nämligen inte till det med hans skimrande hud - den beskrivs som näst självlysande beroende på den mat han äter. Gemma är väldigt dumdristig och naiv, fast sån kanske man blir av att tillbringa större delen av sitt liv i en trång, överbebodd internatskola.

Mysteriet de har att lösa är långt ifrån enkelt och jag överraskas av slutet för det var oväntat. En kul bok men den fristående fortsättningen Farlig ström får nog vänta ett tag den med.

Betyg:

1 kommentar:

  1. Min dotter vill bli marinbiolog, det här kanske vore nått för henne!

    SvaraRadera