onsdag 18 juni 2014

Läs ett år: The darling buds of may

Titel: The darling buds of may
Författare: H. E. Bates
Förlag: Penguin Books
Utgiven: 1958 (mitt ex 2006)
Serie: The Larkins
Sidor: 137

Sent om sider kommer här min majläsning i Läs ett år. En bok som först var försvunnen i bibliotekets magasin, sen försvann på posten när jag beställde den från Book Depository. Hopplöst det där ibland! 

Men nu så har jag läst och mött "The Larkins". En stor familj bestående av Pop och Ma och så barnen Mariette, Zinnia, Petunia, Primrose, Victoria och Montgomery. Det är engelsk landsbygden, det är efterkrigstid (den andra) och familjen är på hemväg efter en utflykt med fish & chips och glass i stora lass. På gårdsplanen står det en välklädd ung man. Det är Mr Charlton, en av kronans skatteindrivare och han är där för att se till så att skrothandlaren/livsnjutaren Pop betalar sin skatt. Något Pop inte är det minsta sugen på.

Mr Charlton blir, mot sin vilja,  inbjuden på middag där middagsbordet är fyllt av alla tänkbara - och otänkbara kombinationer - och spriten flödar. Efter en natt på ett biljardbord iförd Mariettes blommiga pyjamas och en rad äventyr med familjen Larkins börjar Mr Charlton undra vilka skäl han egentligen har att återvända till kontoret igen...

Det här är en bok att förundras åt, en bok att mysläsa. Det är den engelska landsbygden, bärplockning och ridtävlingar. Gäss som springer kring fötterna och en skock vilda ungar. Familjen Larkins är verkligen härligt speciella, och lever inte efter uppdiktade mönster. Det dricks öl och drinkar vid dygnets alla tillfällen (utan att boken för den delen innehåller rödnosade alkoholister) och det är ett ständigt fokus på mat. Vilket kanske är en av anledningarna till att Ma beskrivs som stor och svällande. Någonstans måste familjen få sina pengar ifrån för de tycks också flöda, det är nya spisar, kastruller och frysar, barskåp i form av en stor segelbåt och ja... det går att fortsätta i samma stil...

Det är mysig läsning, men lite för händelselöst för att jag ska falla helhjärtat för den excentriska familjen. Samtidigt känns det kul att jag i att läsa ett år läser de oväntade böckerna, böcker jag annars skulle ha missat. Det ger lite egde till läsningen och öppnar mina ögon för litteratur jag annars helt skulle ha missat. Ett stort plus i kanten alltså!

Ett litet ps: Visst är bokomslaget vackert? 

Betyg: 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar