söndag 15 september 2013

Sarah Dessen - Blunda och hoppa

Titel: Blunda och hoppa
Orig.titel: This lullaby
Författare: Sarah Dessen
Utgiven: 2013
Sidor: 365
Språk: Svenska

Beskrivning: Remy har en rätt kass syn på kärlek. Hennes pappa lämnade familjen redan innan hon föddes och det enda minnet hon har av honom är en låt, This lullaby, som är en storsäljare och en klassiker. Hennes mamma ska precis gifta om sig för fjärde gången och Remy undrar hur länge det ska hålla den här gången. Sina egna förhållande har hon strikt koll på - så fort det börjat bli för mycket känslor inblandade är det tack och adjö som gäller. Nu väntar sista sommaren innan college och till hösten ska hon börja på Stanford, någon hon slitit hårt för.

Men så en dag träffar Remy Dexter. Han är inte lik någon annan kille hon träffat och han vägrar spela efter Remy's regler. Dessutom är Dexter klumpig, impulsiv och drar fram som en stormvind, tvärtemot hur hennes tidigare killar har varit. Sakta börjar någonting hända men frågan är - vågar Remy tro på kärleken?

Egna noteringar: Det här är Sarah Dessen när hon är som bäst, klassisk sommarläsning. Det är den lite struliga tonårstjejen med ett trassligt familjeliv. Släng in en kille som sticker ut från mängden och som sakta hjälper tjejen att lösa sina problem. Låter det som jag tycker det är en klyscha? Må så vara men det är en bra klyscha.

Sarah Dessen skriver fina berättelser med de lite mer oväntade tjejerna i huvudrollen. Glöm de perfekta tjejerna med den perfekta familjen, vännerna, utseendet och livet i stort. Relationen med de vuxna, främst föräldrarna/föräldern är ofta svårt. Vi möter egoistiska föräldrar, med egna trassliga liv, skilsmässor och kärleksstrul. Trasiga tjejer med bristande tro på kärlek, trohet och vänskap. Men Sarah Dessens böcker handlar också om hopp, om att livet går att förändra till det bättre.

Jag blir lite lessen över att läsa om Remy's bristande tro på kärlek. Hon vågar inte lita på någon, knappt ens sig själv och det är svårt att låta någon komma nära. Samtidigt har hon en fin relation till sina tjejkompisar och de finns där och stöttar varandra, även om det känns som en nackdel ibland. Remy's kompisar låter fortsätta strula runt utan att protestera allt för högljutt. Det blir inte helt trovärdigt. Dessutom förstår jag inte vad alla ser hos Remy och att de accepterar hennes attityd. Hon är rent otrevlig och får hon inte sin vilja igenom eller något inte är som hon anser att det ska vara beter hon sig som en riktig bitch. Jag skulle inte vilja vara hennes vän!

Dexter däremot, vilken skön kille! Han skiter i vad andra tycker om honom och gör sin grej. Han är visserligen lite av en slacker som lever för dagen men han har ändå en skön inställning till livet och får därför vänner vart han än kommer.

Kan man sin Sarah Dessen är det inte svårt att lista ut hur det hela slutar. Samtidigt är det det som är det fina med hennes böcker, man vet vad som komma skall och att det slutar på ett visst sätt. Jag kallade boken för klassisk sommarläsning och jag tror inte att det är ogenomtänkt att böckerna kommer ut i Sverige lagom till sommarlovet. Den här boken passar utmärkt på stranden eller i hängmattan.

Jag har lite svårt för de svenska omslagen till Sarah Dessens böcker. De är så puttinuttiga och ser ut som snälla söta kärleksböcker. Att det på insidan av pärmarna döljer sig rätt trasiga tjejer är svårt att lista ut. När jag läst Blunda och hoppa undrar jag också vart stranden kommer ifrån... Någon som vet? Jag kan inte ens erinra mig att det utspelar sig någon scen på en strand. Skulle jag göra ett omslag till boken skulle det bli en bild på några tjejer sittande på en motorhuv vid en mack. Det hade varit mer passande eftersom platsen är återkommande i handlingen.

Blunda och hoppa kan nu prickas av på Listan där den hamnade på plats 95.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar