måndag 23 september 2013

Sara Lövestam - Hjärta av jazz

Författare: Sara Lövestam
Utgiven: 2013-08
Sidor: 296
Språk: Svenska

Beskrivning: Det lilla samhället Björke i Värmland. 15-åriga Steffi Herrera har det riktigt urjävligt i skolan. Hon är mobbad och blir dagligen kallad både horunge och äckel. I mp-3-spelaren har hon dock Povel Ramel, vars texter är meningsfulla och vars bastoner hon försöker ta ut på sin basgitarr.

En dag när hon är på väg hem från skolan dör batteriet i mp3-spelaren men Povel Ramels röst fortsätter att ljuda. Ljudet kommer från ett fönster på samhällets ålderdomshem och ut genom fönstret lutar sig en äldre man. Det är Alvar Svensson, också kallad Pysen. En gång, berättar han, spelade han med Povel Ramel.

Genom Alvars berättelse får Steffi veta hur det var i Stockholm under jazzens år, med utgångspunkt 1942 då han lämnade Värmland med destination storstaden. Alvar berättar om jazzkvällar med jitterbugg på Nalen, budcyklar, mörkläggningsgardiner och jazzbönor - flickor han knappt vågade röra. Och så är det Anita... Alvar och Steffis oväntade vänskap förändrar båda deras liv, och ger dem mod och styrka. 

Egna noteringar: Hjärta av jazz är en varm och gripande berättelse om två uddafåglar som möts och blir vänner. Jag kan väldigt lite om jazz, och jag inser när jag läser att det jag har hört av Povel Ramel bara är en bråkdel av hans repertoar. Ändå fängslas jag av Sara Lövestams historia och har svårt att lägga ifrån mig boken.

Stundom är det jobbigt att läsa om alla hemskheter Steffi utsätts för men jag imponeras av hennes styrka. Hon låter inte klasskompisarnas elakheter bryta ner henne, hon finner sin styrka i musiken och vet att det är hon som kommer komma någonstans i livet. Hon är modig som fortsätter spela jazz, förälskad som hon är i 40-talets storhet Povel Ramel.

Alvars berättarröst för mig till Stockholm på 40-talet. Det känns som om jag är där, bland cykelbud och nalensnajdare, jazzbönor och swingpjattar. Jag älskar att läsa om hur han tog sig fram, hur han gick från att vara den kufiska tonåringen från Värmland till att spela kontrabas på de stora scenerna. Jag får en bild av hur det var att leva med oron för kriget som drar fram genom Europa och samtidigt vara intresserad av jazz, något som av många ansågs vara värre än kriget.

Vänskapen mellan Steffi och Alvar är magisk och mötet dem emellan är vackert. Alvars berättelse stärker Steffi och får henne att än mer lita på sitt livsval och sporrar henne till att söka in på musikgymnasium i Stockholm. Genom att lyssna på Alvars historia och på alla de skivor han spelar på sin vevgrammofon börjar även Steffi berätta om sitt liv.

Något som ofta slår mig när jag läser skönlitteratur är hur allmänbildande det är, trots att det är fiktion. I Hjärta av jazz ges en vacker bild av hur jazzlivet kan ha sett ut i Stockholm i slutet av andra världskriget. Det lär mig dessutom om händelser jag inte hade någon aning om. Visste ni till exempel om att Stockholm faktiskt bombades under andra världskriget? Påhittat trodde jag, så jag var googlade det. Mycket riktigt, natten mellan den 22 och 23 februari 1944 släppte ryska bombplan flertalet bomber över Stockholmsområdet och östra Sverige. Det går läsa mer om händelsen här.

Hjärta av jazz lämnade ett starkt intryck hos mig och jag blev rejält sugen på att fördjupa mig i jazzens värld. Det är den första boken jag läser av Sara Lövestam och jag kommer med all säkerhet att leta reda på och läsa hennes tre tidigare romaner.

3 kommentarer:

  1. Ohh, nu blev det intressant i mitt huvud, för igår slölyssnade jag på radio och då pratade de just om Povel och hans jazz, och jag hade aldrig tänkt på Povel som jazzmusiker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. det hade inte jag heller, men det var kul att läsa om det!

      Radera
  2. Jaa jag gillade denna bok skarpt oxå.
    Kram Cissi
    http://cissigrip.blogg.se

    SvaraRadera