tisdag 3 februari 2015

To kill a mockingbird får en fortsättning!


Så sent som i förra veckan skrev jag om och recenserade Harper Lee's one hit wonder To kill a mockingbird. Jag skrev då att detta är hennes enda publicerade bok och trodde att så skulle förbli. Jag hade fel!

Idag tillkännagav det amerikanska förlaget Harper att de kommer publicera ytterligare en bok av Harper Lee i juli i år! Lee skrev den 304 sidor långa Go set a watchman redan på 50-talet, innan hon skrev To kill a mockingbird, men blev uppmanad att skriva om sin karaktärs barndom istället.

För yes, boken är en fortsättning på To kill a mockingbird och utspelar sig i mitten av 50-talet, tjugo år efter händelserna i första boken. En vuxen Scout reser här hem till Maycomb för att besöka sin far Atticus.

55 år efter debuten kommer alltså nu en fortsättning. En mycket spännande nyhet tycker jag.

Den fullständiga artikeln går att läsa här så in och läs med er!

Själv har jag lånat hem den klassiska filmatiseringen av To kill a mockingbird med Gregory Peck i rollen som Atticus. Den ser jag väldigt mycket fram emot att få uppleva!

2 kommentarer:

  1. Spännande! Det ska definitivt bli intressant att läsa :)

    SvaraRadera
  2. Vad kul! Den måste absolut läsas när den släpps :)

    SvaraRadera