torsdag 26 februari 2015

Stephanie Perkins - Isla and the happily ever after


Det var nästan så att jag inte ville läsa denna boken, jag ville inte att serien skulle ta slut. Jag har verkligen njutit av att läsa om Annas ovilja att plugga i Paris, Lolas galna utseende kreativa ådra och här om försiktiga, blyga Isla som äntligen får en chans med killen och varit kär i så länge.

Isla (uttalas Eye-la, inte Izla) och framför allt Josh träffade vi redan i Anna and the french kiss men här får de en alldeles egen bok. En försiktig vänskap utvecklas till pirrig tonårskärlek där allt är på dödligt allvar men personliga problem ställer till det rejält, skulle man kunna sammanfatta handlingen med. Det är svårt att skriva om boken utan att avslöja för mycket, det här är en bok du bör läsa och uppleva själv.

Jag älskar miljöerna den här trilogin utspelar sig i; Paris, San Francisco, New York och Barcelona. Jag vill besöka alla platserna Perkins skriver om, vandra i karaktärernas fotspår. Stephanie Perkins är verkligen en otroligt skicklig författare. Språket är precis som i tidigare böcker målande och vackert och precis lagom sockersött.

Avslutningen på denna fantastiska serie kunde inte bli bättre och jag gillar verkligen Isla och Josh. Anna kändes lite för perfekt, Lola var lite för extrem men jag kände igen mig så totalt i Isla. Känslan av att vara betydelselös, osäkerheten kring framtiden, hoppet att någon annan ska bestämma åt en. Perkins fångar de känslorna så perfekt.

Och jag måste bara få nämna det. Sida 347 - OMG!!!

Titel: Isla and the happily ever after
Författare: Stephanie Perkins
Förlag: Usborne Publishing Ltd
Utgiven: 2014-08
Serie: Anna and the french kiss #3
Sidor: 375

1 kommentar:

  1. Tänkte bara höra om du visste om Stephanie Perkins kommer släppa den på Svenska?

    SvaraRadera