onsdag 4 februari 2015

Morgan Matson - Since you've been gone


Det har varit ganska svårt att missa att jag är en emotionell läsare va? Jag gråter, skrattar och fnissar högt när jag läser. Tårarna forsade både när jag läste Fyra dagar fyra nätter (Amy and Roger's epic detour) och Second chance summer (som jag totalt missat att blogga om, hur kunde jag?!?!) så jag hade höga förväntningar på Since you've been gone. En vän som försvinner, en lista att följa, en sommar som förändrar allt. Vad kan gå fel liksom?

1. Kiss a stranger.
2. Go skinny-dipping.
3. Steel something.
4. Break something.
5. Penelope.
6. Ride a dern horse, ya cowpoke.
7. 55 S. Ave. Ask for Mona.
8. The backless dress. And somewhere to wear it.
9. Dance until dawn.
10. Share some secrets in the dark.
11. Hug a Jamie.
12. Apple picking at night.
13. Sleep under the stars.

Listan dyker upp ett par veckor efter det att Sloane försvann. Hon var spårlöst borta, utan ett ljud, men så kom brevet med listan. Det är långt ifrån den första listan Emily fått från Sloane men det är den första hon bestämmer sig för att pricka av, punkt efter punkt. Kanske kan hon då hitta svaret på vart Sloane har tagit vägen, för utan henne känner sig Emily halv. Det är ju Sloane som varit den som fört deras talan, Sloane som tagit initiativen och vågat göra nya saker. Emily har mest följt efter. Hon är "tjejen som är kompis med Sloane".

Jag gillar listor, hallå liksom, jag startade till och med en blogg på grund av en lista. Jag gillar också att Morgan Matson gillar listor. För det måste hon göra! I Since you've been gone bygger hela handlingen på att Emily genomför aktiviteter för att pricka av punkterna på Sloane's lista, men vi får också ta del av Emily's och Frank's spellistor de lyssnar på när de löptränar. Det är bra musik på listorna, om ni undrar. Jag har ännu inte gjort någon Spotify-playlist men det kommer nog. Jag behöver all musikinspiration jag kan få till gymmet.

Att försöka klara av punkterna utsätter såklart blyga Emily för många utmaningar. Utmaningar som gör att hon till slut måste prata med människor runt omkring sig, som gör att hon lär känna Frank, Collins och Dawn. Som vanligt levererar Morgan Matson fina karaktärsbeskrivningar, jag vill vara vän med dem allihopa! Frank verkar vara så himla mysig, Collins försöker lite för mycket men vill så väl och Dawn som blir en vän av en ren slump. Emilys vänskap med Sloane beskrivs också genuint och ärligt i de tillbakablickar som ges, de är nära vänner men Sloane omger sig ändå ständigt med ett lager mystik.

Jag gillar verkligen böcker där vänskap står i fokus, inte kärlek. Det här är en sådan bok. Visst är det kärlek och känslopirr inblandat men av den långsamma sorten, sådant som kryper sig på. Jag kunde ibland störa mig på ovan nämnda tillbakablickar, vissa av dem begrep jag mig inte helt på, även om jag förstår att de finns där för att visa hur nära Emily och Sloane stod varann. De flesta av dem funkade dock fint.

Since you've been gone är en perfekt bok för lata dagar i solen. Den gör sig nog bäst på sommaren, när solen skiner eller under en filt när ett sommarregn öser ner. En somrig contemporary brukar passa bäst just då. Att läsa den i januari när snön vräker ner är inte helt smart för som jag längtade efter sommar och sol när jag slog igen pärmarna!

Titel: Since you've been gone
Författare: Morgan Matson
Förlag: Simon & Schuster
Utgiven: 2014-05
Sidor: 449
Adlibris | Bokus

1 kommentar:

  1. Jag såg just att biblioteket har den här, men tror jag lyssnar på ditt råd och väntar några månader med att låna! :)

    SvaraRadera