söndag 22 februari 2015

Bokvikningspyssel

OBS! Inget för känsliga läsare! Håll för ögonen om du inte klarar förändring av böckers utseende.

Ett ständigt pågående projekt på ett bibliotek är gallring av böcker. En bok in, en bok ut är faktiskt en ganska bra devis. Det finns en maxgräns av hur mycket böcker som ryms i bokhyllorna och till skillnad från bokhyllorna hemma är det lite svårt att "bara köpa en till hylla". Jag hör till dem som faktiskt tycker det är kul att arbeta med sortimentet och som inte drar mig för att rensa när det behövs. De senaste månaderna har vi gjort en extrasatsning på gallring på mitt jobb inför utbytet av samtliga bokhyllor på vårt övre plan, där hela barnavdelningen råkar ligga. Det är med andra orden hel del gammalt och slitet som har rykt och tyvärr har gallrade böcker inget andrahandsvärde. Istället för att slänga planerar vi att ha bokvikningspyssel i höst, både för barn och vuxna och då måste jag ju öva! 

Böcker och bokstäver är vackra att se på både som de är men också väl värda att förvandla. De senaste åren har det bokvikning blivit lite av en trend och jag kan förstå det, för det är jättekul, om än lite pilligt att göra.


Ett hjärta att ge till någon man tycker om, som gillar böcker kanske? Kärlek och böcker passar så fint ihop! <3 <3


Kunde ju inte låta bli att vika en uggla, pilligt men resultatet är bra fint!


Julen ägnades åt att vika granar! Perfekt sätt att ta tillvara på böcker som lossnat från sina pärmar. Här tror jag är ett uttjänat ex av Divergent.

Planen framöver är att hitta mer roliga bokpyssel så vi kan erbjuda våra besökare ett par riktigt trevliga tillfällen i höst. En sysselsättning jag mer än gärna åtar mig! Har ni några bra tips? Berätta gärna i kommentarerna!




2 kommentarer:

  1. Jag hör till dem som har svårt att se böcker användas så här! Fast jag vet ju att det inte finns nått andrahandsvärde, och dessutom att vissa böcker inte förtjänades att bli lästa en första gång så de kommer aldrig att bli omlästa. Till del handlar det säkert om att jag inte all gillar saker som bara är till för prydnad. Men om du kan vik något som dessutom är användbart (som en godissklål) eller kanske en döskalle, då kanske kanske jag kan tänka om...

    SvaraRadera