måndag 9 februari 2015

Stephanie Perkins - Anna and the french kiss


Den som följer mig på Instagram (jag heter Dunderskruttet där) vet att jag härom veckan fick en uppmaning jag inte kunde motstå. Inte när den var presenterad på sättet som den var, nämligen som en installation när jag kom till jobbet en tidig måndagsmorgon:


Klart jag gick hem och läste det första jag gjorde när jag kom hem från jobbet, hade ju inget annat val! :)

Anna är inte direkt överförtjust när hennes pappa bestämmer sig för att skicka henne till en internatskola i Paris för att läsa sista året på high school där. Hon har ju fullt upp med sitt liv i Atlanta. Där finns bästisten Bridge och den snygge medarbetaren på biografen. I Paris känner hon ingen och hjälp, typ alla pratar franska!

Men det blir ju inte så farligt ändå. I Paris får hon nya, coola vänner. Josh, Meredith, Rashmi och inte minst St Clair. Étienne St Clair, snyggaste, charmigaste och härliga St Clair som kommer att bli Annas bästa vän. Och biografer i varje hörn, Anna älskar film och har till och med en egen blogg där hon recenserar film. 

Det går inte att ogilla Anna and the french kiss. Jag tvivlade lite, inte kan en liten bok lyckas charma så många men jo, jag joinar hyllningskören. Annas vänskap med St Clair är så himla fin, den ges tid att mogna fram. St Clair är ju dessutom en så härlig karaktär! Åh, vad jag tycker om honom! Och Anna. De är mänskliga, får ha sina fel och brister men ändå vara fina. Och jag säger bara Thanksgiving-helgen! Älskade den delen! Stephanie Perkins är en riktigt skicklig författare, hon berörde mig!

Oj, vad mycket utropstecken det blev här ovan. Jag brukar vara sparsam med dem, men här var det svårt! Anna and the french kiss är boken för dig som letar efter en mysig YA om vänskap, kärlek och en stor dos Paris. Som jag började längta tillbaka till staden när jag läste om den! 

Boken kommer förövrigt på svenska i mars, självklart på Modernista som verkligen hittat rätt i utgivningen, de ger ut så mycket bra YA-litteratur!

Tack Matilda för uppmaningen att läsa (och för de sömnlösa nätterna...)!

Titel: Anna and the french kiss
Författare: Stephanie Perkins
Förlag: Speak
Utgiven: 2011-08
Sidor: 400
AdlibrisBokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar