måndag 19 maj 2014

Anna Lönnqvist - Tills kärleken skiljer oss

Titel: Tills kärleken skiljer oss
Författare: Anna Lönnqvist
Förlag: Ordberoende förlag (tack för boken)
Utgiven: 2014-04
Sidor: 415

Det kom ett mail från Feelgoodbibliotekarien Anette. En förfrågan om jag ville vara med och bokcirkla om en bok som heter Tills kärleken skiljer oss. Eftersom jag läst hennes positiva inlägg om boken på Instagram och Twitter svarade jag såklart glatt ja och snart låg ett ex av boken i min brevlåda. Eftersom datorn kraschade med buller och bång igår kunde jag dock inte hänga med på Google hangout-träffen men tycka till kan jag göra ändå. 

I Tills kärleken skiljer oss möter vi karriärkvinnan Susanna som i bokens inledning precis är på väg tillbaka till jobbet efter att ha varit föräldraledig med sitt andra barn. Trots att hon älskar sina barn längtar hon tillbaka till sin arbetsplats och att få umgås med vuxna människor igen. Det känns också skönt att maken Philip ska vara pappaledig ett tag, så hon slipper dra hela lasset hemma själv. Fast, när hon kommer hem efter första långa arbetsdagen råder totalt kaos i hemmet och ingen mat står klar på bordet. Philip skyller bara på att han inte hunnit och det borde väl hon förstå?

På jobbet har Susanna fått en ny medarbetare, den nyutexaminerade David, en charmig, snygg kille - 16 år yngre än hon själv. David är dessutom, visar det sig, Philips okände brorson, något han råkat glömma nämna för Susanna. Han envisas nu med att bjuda hem David på middag, något som Susanna mycket tveksamt accepterar eftersom hon inte vill blanda ihop jobb med det privata. Dessutom känner hon en farlig attraktion till den yngre David...

Tills kärleken skiljer oss är verkligen en bok med många bottnar. Vi har Susanna som dels är en stark, arbetande kvinna med mycket ansvar, dels följer makens minska vink och som inte vågar stå upp för sig. Maken Philip som jag skulle vilja smocka till. Jag blir så förbannad på honom. Vilken jubelidiot och mansgris utan dess like! Han tycks leva i ett annat årtionde där kvinnan ska stå för allt hemarbete och mannen kan göra vad han vill. Samtidigt är Susanna väldigt feg som inte vågar protestera på allvar utan ger med sig. Redan inledningsvis förstår läsaren dessutom att Philip reser mycket i tjänsten och kan vara borta flera dagar i sträck utan att höra av sig. Då har de ändå två små barn tillsammans som kanske längtar efter sin frånvarande pappa.

Jag gillar den attraktion och även vänskap som uppstår mellan Susanna och David. Jag tycker dock det blir lite för många trådar. Inte nog med att Susanna är Davids närmsta chef, det ska även fokuseras på att hon är gift med hans farbror och på åldersskillnaden. Jag tycker nämligen det är lite förlegat med att åldersskillnad ska vara så förfärligt. Tänk om alla manliga karaktärer skulle fokusera på att de dejtar väldigt mycket yngre kvinnor. Det händer ytterst sällan. I slutändan är trots allt ålder bara en siffra.

Boken har trots min något kritiska röst ovan sina poänger. Anna Lönnqvist har ett härligt flytande språk och ett bra upplägg. Jag plöjde igenom boken på ett par kvällar och trots att det kanske är lite för förutsägbart så tycker jag om det. Tills kärleken skiljer oss är ingen högintellektuell bok med stort djup men ändå en trevlig relationsroman för sköna dagar i hängmattan.

Betyg:
Handling: 3/5
Karaktärer: 2/5
Språk: 3/5
Berättarteknik: 4/5
#tillskärlekenskiljeross

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar