måndag 26 maj 2014

Truman Capote - Frukost på Tiffany's

Titel: Frukost på Tiffany's
Författare: Truman Capote
Förlag:
Uppläsare: Mathias Henrikson
Utgiven: 2007
Tid: 4 CD, ca 4 h, 30 min.
Pocket: Adlibris | Bokus

I påskas blev jag med bil och det var perfekt timing för den senaste veckan har jag behövt avverka många mils körning. Vad passar väl då bättre än att lyssna på lite böcker. 

Frukost på Tiffany's av Truman Capote känns som en klassiker man borde ha läst och nu kan även jag pricka av den från "måste-läsningen". Här berättar författarjaget hur han lärde känna miss Holliday Golightly och hur deras bekantskap utspelade sig. 

Miss Holliday, Holly, mystifieras en hel del. Vem är hon? Hur hamnade hon i sin våning i New York? Var kommer hon ifrån? Vad är det hon egentligen tjänar pengar på? Författaren lägger tidigt märke till Holly när han flyttar in i sitt lilla skrymsle våningen över men hon använder sig bara av honom för att jag ska trycka på knappen i sin lägenhet och släppa in henne i huset när hon för tusende gången glömt nyckeln. Så en natt knackar Holly på fönstret, hon kommer upp via brandstegen och bokens båda huvudkaraktärerna börjar så sakteliga lära känna varandra. 

Frukost på Tiffany's är en spännande skildring av en svunnen värld. Den utspelar sig under ett enda år, mellan 1943 och 1944 och beskrivet verkligen en helt annan tid. Holly kommer från ingenstans men kommer att bli en del av New York-societeten. Hon älskar att överraska sin omgivning men sina uttalande och omsvärmad av många män. Hon är dock väldigt svårfångad.

Jag kan gissa att många lösare när den kom trodde att Holly försörjde sig som prostituerad, något som Capote själv tydligt förnekade i intervjuer - det var absolut inte så han tänkte. Boken speglar verkligen tidens ideal. Männen skulle jobba och tjäna pengar, kvinnor vara vackra. Om de mot förmodan skulle jobba var det som modeller eller något annat "icke-jobb". Eftersom kriget fortfarande pågick var många av Hollys manliga vänner högst uppsatta soldater iväg i krig. 

Att boken har några år på nacken märks också i språket. På många ställen pratat de om negrer, bland annat skrämdes de under en ridtur av "ett gäng vilda negerpojkar". Jag hajade till varenda gång jag hörde uppläsaren nämna det, för i vår tid har orden blivit så förbjudna att använda att till och med höra dem på en ljudbok känns förbjudet.

Jag blev inte överväldigad av vare sig Frukost på Tiffany's eller efterföljande tre kortnoveller men jag fick ändå trevligt sällskap i bilen några timmar och det känner jsg mig nöjd med.

Betyg: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar