lördag 31 augusti 2013

Världsresor, pirater och en stor dos nyfikenhet

Titel: Viktiga kartor: för äventyrare och dagdrömmare
Författare: Sarah Sheppard
Utgivningsår: 2013
Sidor: 37
Genre: fakta
Språk: svenska

Beskrivning: Sarah Sheppard var aldrig helt nöjd med barndomens kartböcker. Hon älskade att titta i dem men de berättade inte allt. Som vuxen återvände de tankarna och 2008 presenterade hon idén till sin egna kartbok för förlaget. Det har tagit några år att färdigställa resultatet då Sarah har varit väldigt noggrann med research. Hon brinner verkligen för sitt intresse och går djupt i faktainsamlingen. Hon använde under förlagsdagen uppslaget om höga berg som exempel. Uppslaget innehåller information om världens högsta berg och om bergsklättring. Under faktainsamlingen läste hon enligt egen utsaga minst 8 böcker om att bestiga Mount Everest.

Viktiga kartor är en stor härlig kartbok där de olika uppslagen behandlar vitt skilda ämnen. Exempel, utöver "Höga berg" är "Mystiska platser", "Pirater & skatter" och "Jordens plattor". Boken är så finurligt utformad att man när man öppnat den får vända den 90 grader för att hamna rätt. På övre delen av uppslaget finns det en världskarta med fakta, den undre delen består av längre faktatexter. Visste ni till exempel att det finns cirka 3000 isbjörn på Svalbard?



Egna noteringar: Viktiga kartor: för äventyrare och dagdrömmare är värd att vänta på, både för barn och vuxna. Jag fick med mig boken hem från förlagsdagen och när min sambo fick syn på den såg han lätt salig ut. Han hör till den skara som fortfarande i detalj kan beskriva de faktaböcker han läste under tidiga skolår och Viktiga kartor verkar leva upp till hans höga krav. Han fastnade totalt i läsningen av den.

Jag tycker kartboken är lättöverskådlig. Det är skönt att kartorna är sparsmakade. Olika länder i olika färger med tydliga landgränser och ingen onödig topografi. De olika faktarutorna gör det lättöverskådligt och jag gillar verkligen typsnittet på rubriker och överskrifter. Har jag inte helt fel är det återkommande från Sheppards övriga faktaböcker, till exempel Dino 1-2-3 och Dino ABC.

Den här sortens faktabok kommer gå hem för liten som stor. Den passar till alla som är nyfikna på världen, som vill drömma dig bort till fjärran platser och som vill veta mer om allt fantastiskt som finns på vår planet (och vart man inte bör åka om man är rädd för pirater och spindlar). Jag önskar att jag hade haft något liknande när jag var upptäcktsåldern och var som mest nyfiken på världen. Det är ju till exempel först nu jag har lärt mig att jag absolut inte vill bo längs Stilla havskusten. Snacka om stora mängder vulkaner och jordbävningar. Och kunde ingen lärt mig att det är dödsdömt att bege sig ut och gräva efter ädelstenar i Europa? Det finns helt uppenbart inga enligt kartan. Undrar hur det kommer sig förresten... Finns det någon bok om det?


3 kommentarer:

  1. Oj, den ser ju jättefin ut! :)

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Boken passar alla nyfikna, så mycket har jag förstått... Men om jag nu vill ge bort den till en person i 10årsåldern... Kan han uppleva den som för barnslig då. Ser att förlaget rekommendrar den till läsgrupp 3-6 år. Vilket jag tycker verkar märkligt med tanke på ämnena...

    SvaraRadera
    Svar
    1. allt är ju relativt men jag tror nog att presenten skulle komma att uppskattas. Att boken riktas till 3-6 år är att ta i, det är mycket text på uppslagen och jag anser att den ändå förutsätter att man har en grundläggande kunskap. Det är spännande fakta om jorden och jag kunde bara en bråkdel. En nyfiken 10-åring kan hitta mycket spännande!

      Radera