lördag 31 augusti 2013

Det är inte lätt att vara ett troll

Titel: Torn
Författare: Amanda Hocking
Utgiven: 2010
Sidor: 291
Genre: Fantasy

Serie: Trylle #2
Språk: engelska

  
Beskrivning: OBS! Spoilervarning!
Även om Wendy alltid känt sig som en outsider var informationen om att hon faktiskt var annorlunda - ett troll- och att en annan värld och ett annat liv väntade för mycket att ta in. Hon lämnar det nya livet som prinsessa och försöker passa in i det normala livet igen. Det är dock lättare sagt än gjort.

The Vittra lyckas med det de misslyckades med under hennes bal. Wendy blir kidnappad och förd till fiendeland. Väl där får hon dock reda på att allt återigen inte är som hon tror och fått berättat för sig. Hon börjar grunna på vad som är rätt och vad som är fel, vad är gott och vad är ont?

Wendy måste komma på ett sätt att fly från Vittra och hjälp visar sig komma från ett oväntat håll. Väl tillbaka i Förening ställs hon inför ett val. Oavsett vad hon väljer kan det få ödestigna konsekvenser för hela Trylle-samhället. 

Egna noteringar: Det här är uppföljaren jag tänkte "jag lånar från bibblan istället", läste och gillade så mycket att jag köpte hem både den och avslutande Ascend. Det jag invände mest om i Switched var orden på svenska som jag hakade upp mig på i läsningen. Språkbruket är densamma i Torn, här tillkommer till exempel namnet på the Vittra's, den andra trollpopulationen, samhälle som heter Ondarike. 

Så här i efterhand kan det kännas lite som att första boken i serien mest var en transportsträcka för att man ska förstå bok två och tre. Torn är på många sätt mer fartfylld än vad Switched är och det känns som att den flyter på bättre. Jag lär också känna karaktärerna bättre. Jag gillar Loki, som på samma gång är hård som sten och flörtig som bara den. Han känns som en skön kille på lite fel plats i livet helt enkelt, en klassisk bad boy. Eller ja, en badboy med övernaturliga krafter alltså...

Om jag kallade Switched för ett okej tidsfördriv är Torn mer än okej. Att gå ifrån och laga mat mitt under läsningen var en plåga, jag ville veta vad som skulle ske på nästa sida. Amanda Hocking lyckas fånga min uppmärksamhet och jag börjar bli smått förälskad i hennes författarstil.

Ett plus i kanten får det faktum att både Switched och Torn innehåller varsin extra mellannovell. I Switched får vi för första gången träffa Loki, något jag inte la så mycket tid och energi på då eftersom det kändes lösryckt efter att enbart ha läst den boken. Jag gick tillbaka och läste om novellen när jag läst ut Torn och då växte den och gav mersmak. Tips är alltså att läsa del två i serien innan du läser mellannovellen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar