torsdag 22 augusti 2013

Rick Yancey - Den femte vågen

Den femte vågenTitel: Den femte vågen
Författare: Rick Yancey
Utgiven: 2013
Sidor: 493
Genre: dystopi, sci-fi
Språk: svenska

Beskrivning: När utomjordingar attackerar jorden i Rick Yanceys Den femte vågen är händelseförloppet helt annorlunda än alla de filmer där aliens anfaller. De landar inte själva på jorden och anfallet sker under lång tid i vågor. Den första vågen är en kraftig elektromagnetisk puls som slår ut all teknik. Den andra vågen är tsunamis son tar kål på alla kustnära samhällen. Den tredje vågen är pesten. Större delen av den kvarvarande befolkningen insjuknar i blodpest och dör en brutal död. Den fjärde vågen kallas tystarna...

Cassie har överlevt de fyra första vågorna och gör nu allt för att hålla sig vid liv. Hennes föräldrar och nära vänner är döda och hennes lillebror Sam är bortförd. Cassie lever i skogen med sin M16 som sällskap och är fast besluten över att finna Sam igen - om han fortfarande lever...

Frågan är - vad händer i den femte vågen?

Egna noteringar: Det första som slår mig när jag börjar läsa Den femte vågen är vilket fantastiskt språk det är. Bitvis finner jag det närmast poetiskt. Översättaren har gjort ett riktigt bra jobb. Ett stycke i bokens början är ett utmärkt exempel på språkets förträfflighet. Det utspelar sig i en sjukhussal där pestdrabbade vårdas: "Det röda draperiet dras undan och jag ser sjuksalen, ser läkarna och sköterskorna och vårdbiträdena i sina rockar och masker, ser patienterna i olika stadier av död, redandöda eller sedandöda, flytande på ett mjukt hav av morfin eller med lakan uppdragna över ansiktena och på väg ut i sina hjulförsedda sängar. De nudöda." Visst är det ändå vackert om än tragiskt framställt?

Boken berättas först enbart ur Cassies perspektiv men snart vävs andra berättarröster in och spänningen ökar. Jag gillar alla berättarrösterna. Cassie är kanske lite vek ibland men det ökar på min egen igenkänning. Ben/Zombie är häftig och det är intressant att läsa om hans inre kamp. Evan och Sam är också betydelsefulla i historien. 

Jag skulle kunna skriva betydligt mer om den här boken men risken är att jag avslöjar allt för mycket om handlingen och jag garanterar, du vill uppleva den själv. Jag klarade att hålla mig undan recensioner innan jag läste och det är jag tacksam för. 

Om jag ska säga något negativt om boken är det något jag förstod när den var slut. Jag var verkligen glad över att ha trott mig hitta en ensamstående dystopi/postapokalyptisk bok men icke. Boken är första delen i en serie, suck! Men givetvis vill jag vet vad som händer! Det här är trots allt en av de bästa dystopier jag läst, en av årets riktiga höjdare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar