måndag 12 augusti 2013

Min sommarläsning

Jag startar så smått igen, dags för ett nytt försök. Jag har för första gången i mitt liv haft fyra veckors sammanhängande semester och det har varit ljuvligt. Gott om tid att läsa böcker, men det har ändå blivit rätt sparsamt läst, det har ju funnits så mycket annat i solen att njuta av! Sommarens läsning kan mycket sammanfattas i ett ord, dystopier. De tycks fortsätta strömma till, och jag läser varenda en med andakt :)

Semester 2013:
Antal lästa böcker: 11 Svenska/Engelska: 7/4

Här följer 4 korta recensioner, resten kommer senare.

Titel: En tid för mirakel
Författare: Karen Thompson Walker
Sidor: 282
Genré: Dystopi

Beskrivning (från Adlibris): Jordens rotation har plötsligt blivit långsammare och ingen vet varför. Varje dygn blir längre och längre - dagarna och nätterna får fler minuter och timmar. Är världen på väg mot en katastrof?
I detta tumult lever tolvåriga Julia tillsammans med sina föräldrar och två katter. Som alla andra i hennes ålder känner hon en viss osäkerhet när det gäller vänner, inte minst killar. Det är inte heller alltid så lätt att bli förstådd av sin familj. Och hur ska man kunna se framåt när livet på jorden blir allt mer overkligt? Snart visar naturen tydliga tecken på att något är allvarligt fel. Gravitationen avtar, fåglarna dör - går det att rädda livet på jorden?

Egna noteringar: Det är en intressant bok och den ställer en intressant fråga. Vad händer egentligen om jordens rotationsmönster, som vi ser som en självklarhet, plötsligt slås ur spel? Om dag inte längre nödvändigtvis är dag och natt inte är natt. Hur överlever människor, djur och växter när livsviktiga funktioner plötsligt förändras? En tid för mirakel är en välskriven bok som är väl värd att läsa!

Titel: Mina drömmars stad
Författare: Per Anders Fogelström
Sidor: 290
Genré: Historisk

Beskrivning (från Adlibris): En sommarkväll 1860 kommer Henning vandrande till staden han drömt om. Det är den stora omvandlingens tid: industrier växer fram och nya möjligheter öppnar sig.

Egna noteringar: I år infann sig så lusten att äntligen sätta tänderna i del ett av Fogelströms klassiska svit om Staden. Jag älskade den. Språket är underbart och målande, beskrivningarna av ett helt annat Stockholm där jag nu ändå kan placera vissa av de stadsdelar och gator som nämns är mästerliga. Fogelström ger en oerhört levande bild av folket som levde då, hur Stockholm förändrades, hur livet tedde sig. Bok två är påbörjad, men jag drar ut på det, vill njuta så mycket som möjligt!

Titel: Warm bodies (Varma kroppar)
Författare: Isaac Marion
Sidor: 286
Genré: dystopi, zombielitt

Beskrivning (från Adlibris)Zombier har inga känslor - om de inte äter av din hjärna
Världen har fyllts av zombier och ingen vet varför. R är en av dem. Zombier har inga egna känslor eller minnen - men om de äter av en människas hjärna återupplever de scener ur den personens liv. Det är så det går till när R blir förälskad. Han dödar en ung man och övertar hans kärlek till flickvännen. Nu har R ett mål i tillvaron. Han vill hålla kvinnan gömd från de andra zombierna och se till att hon överlever. Den unge mannens känslor blir som en drog för R, bit för bit äter han av pojkvännens hjärna. Scen för scen upplever R hans liv, och det förändrar honom för alltid.

Egna noteringar: Utgivningen av zombielitteratur har ökat rätt markant den senaste tiden, i alla fall när det gäller young adult-genrén. Att jämföra Varma kroppar med böcker som t ex Carrie Ryans smått fantastiska serie, De oheliga, är dock snudd på omöjligt. Där är zombies ett hot som böckernas huvudpersoner kämpar emot. I Varma kroppar är det en zombie som ÄR huvudpersonen. R som är bokens huvudperson är rolig, hans berättarröst får en att småfnissa trots att det stundom är rätt så rått med splatter och kroppsdelar till höger och vänster. Boken är lättläst och jag slog igen den med ett enormt sug att se filmen som kommer ut på dvd nästa vecka.

Titel: Switched
Författare: Amanda Hocking
Sidor: 293
Genré: Fantasy

Beskrivning (från bokens baksida): Wendy Everly knew she was different the day har mother tried to kill her and accused her of having been switched at birth. Although certain she's not the monster her mother claimed she is - she does feel that she doesn't quite fit in...

She's bored and frustrated by her small town life - and then there's the secret she can't tell anyone. Her mysterious ability - she can influence people's decisions, without knowing how, or why...

When the intense and darkly handsome newcomer Finn suddenly turns up at her bedroom window one night - her world is turned upside down. He holds the key to her past, the ansers to her strange powers and is the doorway to a place she never imagined could exist: Förening, the home of the Trylle.

Everything begins to make sense to Wendy. Among the Trylle, Wendy is not just different, but special. But what marks her out as chosen for greatness in this world also places her in grave danger. With everything around her changing, Finn is the only person she can trust. But dark forces are conspiring - not only to seperate them, but to see the downfall of everything that Wendy cares about.

The fate of Förening rests in Wendy's hands, and the decisions she and Finn make could change all their lives forever....

Egna noteringar: Jag har haft Amanda Hockings namn i en anteckning i mobilen ett bra tag. När jag sedan fick akut bokbrist på min Turkietresa nu i sommar och hittade Switched i en internationell bokhandel var den ett givet kort. Jag vet dock inte hur jag ska ställa mig till boken. Storyn är intressant, med en modern fantasyvariant av klassiska sagor såsom Bortbytingen. Jag sträckläste dessutom mer eller mindre boken (även om jag nu inte hade så mycket val med en lång dag på stranden och slut på övrig litteratur). Det jag stör mig på är dessutom en liten petitess. Amanda Hocking, som är från Minnesota, måste ha svenska rötter. Trylle-samhället heter som det går att läsa i beskrivningen Förening. I samhället finns även personer som är Mänsklig. Det är väldigt konstigt att läsa en bok på engelska när svenska ord ploppar upp. "The mänsklig" låter dessutom lite galet i mina öron. Mina invändningar till trots är boken helt okej tidsfördriv och då fortsättningen finns på bibblan kommer jag läsa den så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar