onsdag 14 augusti 2013

Lauren Destefano - Wither

Titel: Wither
Författare: Lauren Destefano
Utgiven: 2011
Sidor: 358
Genré: dystopi, thriller
Språk: engelska

Beskrivning: Rhine Ellery is 16 and she only has four years left to live. A botched attempt to create the perfect human race means that men die at 25, and women die at 20. Young girls are being abducted and forced into polygamous marriages in a desperate bid to keep humanity ahead of the disease that threatns to eradictate it.

When Rhine is kidnapped, she is sold as a bride to Linden, a rich young man with a dying wife. Even though he is kind to her, Rhine is desperate to escape her gilded cage - and Linden's cruel father. With the help of Gabriel, a servant she is growing dangerously attracted to, Rhine attempts to break free, in what little time she has left. (bokens baksida)

Egna noteringar: Jag fortsätter min sammanställning av sommarens böcker och den här boken platsar minst sagt in på topp 3-listan. Wither är en skrämmande och gripande thriller, och en av de bättre dystopier som jag läst. Det känns hemskt att föreställa sig att vår strävan att leva långa och friska liv kan gå så pass långt att det istället slår helt fel. Och tänk er att redan från barnsben veta att du kommer dö när du fyller 20 år, eller dra ditt sista plågsamma andetag vid 25. För döden när den kommer beskrivs som ytterst plågsam.

Boken är Rhines berättelse, och hon känns som en pålitlig berättare. Jag gillar fortfarande att den moderna boktjejen är stark och slagkraftig, inte svag och mesig, och Rhine hör inte till undantagen. Jag förstår varför Wither har varit populär hos många andra bokbloggare, jag sållar mig nu till dem. Det här är en riktigt bra dystopi, och jag rekommenderar den varmt!

2 kommentarer:

  1. Skriver upp den här på listan, tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, då har du något att se framemot! Läser uppföljaren nu, går knappt lägga ifrån sig!

      Radera